• Bokbloggsjerkan, Bokaffärer

     
    bild källa
     
    Nu är det dags för en till jerka: Den här veckan vill KajsaLisa veta vad vi tycker och tänker om bokrean: Har den spelat ut sin roll, eller ännu värre har bokhandeln spelat ut sin roll, med internethandel och läsplattor? Berätta gärna också om reafynd ni gjort.
     
    Jag personligen köper 80% av mina böcker på adlibris. Detta är för att jag dels är snål och dels för att inte så många bokaffärer har nya releses som jag vill köpa. Fast jag älskar att kolla i bokaffärer. Kan gå en timme på akademibokhandlen och bara liksom titta på böcker. Hoppas verkligen inte bokaffärer försvinner. Jag har inte varit så insatt i rean tidigare år, men i år köpte jag några böcker. Jag tycker det är en rolig grej, man träffas några kompisar första readagen och kollar på böcker tillsammans. Men jag vet att det är många i min ålder som är helt ovetande om bokrean, trotts att dom är bok intresserade. Jag skrev ett inlägg här om mina rea fynd. Men för den lata kan jag berätta, jag köpte 4 klassiker, en fransk ordbok, Ink av Amanda Sun och Som Eld av Sara Lövestam. Är nöjd med mina köp, käns som om det var "bra" införskaffningar. 
     
    En till grej som jag gillar med bokrean är att folk som kanske "normalt" sett inte är så bokintresserade hittar någon bok som dom gillar och tänker "39 spänn, den kan jag ju lika väl köpa". Och så läser folk som inte brukar läsa! One - Zero till Läsandet. 


    Vargnatts bokhylla    •  

    Efter att ha fått jobba ett tag i bokaffär nu så kommer jag verkligen försöka hålla mina köp till de fysiska butikerna till största delen för att göra den del jag kan för att stödja dom :)

    Svar: Ja, jag känner mig lite twistad kring det här. För jag vill ju så gärna stödja bokaffärer. Men ibland finns inte böckerna jag vill köpa inne, tycker ofta utbudet av young adult i många fall är ganska dåligt i bokaffärer. Kram <33
    annamariaa

    A ROOM OF MY OWN    •  

    klart att en gärna köper böcker där de är billigast. då kan en ju köpa desto flera. och jag vill gärna - i likhet med de flesta andra - ha både bokhandeln och rean kvar

    Svar: Hahah, exakt. Ju fler böcker desto bättre. Kram <33
    annamariaa

    Hanneles bibliotek    •  

    visst är det fortfarande stämningsfullt på bokrea

    Svar: Håller med. Kram <33
    annamariaa

    Boklysten    •  

    Skulle ju helst vilja köpa böcker i de fysiska affärerna men prisskillnaden är så stor och jag så snål att jag köper där det är billigast, dvs oftast på nätet.

    Svar: Aa, det blir ju så. Att dom som är mest bokintresserade köper på nätet, men bokaffärer är ju alltid kul. Ibland händer det ju att jag köper någon bok. Kram
    annamariaa

    Monika    •  

    Jag hade gärna handlat i de "riktiga" affärerna, men eftersom jag använder mina egna pengar så måste jag ju tänka rent ekonomiskt också och då blir det ju e-handel, tyvärr.

    Svar: Ja, det är ju lite synd. Men tyvärr så man nog tänka så. Kram
    annamariaa

    Åsa    •  

    Tror också att många som normalt inte läser böcker kan bli inspirerade under bokrean. Ännu en positiv anledning till att denna tradition måste få vara kvar! :)

    Svar: Haha, exakt. Kram <33
    annamariaa

    Lion´s Library    •  

    Det är en bra grej, att de som vanligtvis inte köper böcker kanske gör det denna tid på året och det är en vinst i sig, för alla borde ha böcker hemma :) Och visst är det smidigt på nätet, även om det är synd för de fysiska bokhandlarna..

    Svar: desto fler som har böcker hemma, desto bättre. kram
    annamariaa

    KajsaLIsa    •  

    Fler börjar läsa, tänkte inte på den infallsvinkeln men visst har du rätt. Läcker bokhandel, ser ut som N.Y. när man ser bakgrunden med brandstegarna.

    Svar: Tror bilden är tagen faktiskt. Mer som börjar läsa är ju alltid bra. Kram på dig
    annamariaa

    Holavedsbruden Ewa K    •  

    Bokrean är fortfarande speciell för mig. Jag håller tummarna för att både den och de fysiska bokhandlarna överlever länge än.

    Svar: Jag gör samma sak som dig, kram <33
    annamariaa

    Annette    •  

    Ja, att gå omkring i bokhandlar är en fantastisk känsla, som inte kan jämföras med att beställa på nätet, vilket jag oftast gör. Att beställa på nätet är däremot mycket mer praktiskt. Hittar men en bok som verkar intressant, kan man snabbt googla på recensioner av den och se vad andra har tyckt och på så sätt få litet mer underlag för om man verkligen skall trycka på köpknappen eller inte.

    Svar: Exakt, men ibland saknar jag känslan av att gå in helt blint i en bok. Kram
    annamariaa

    MissMagic    •  

    Som Eld är jättebra tycker jag. Hoppas du kommer gilla den. :)

    Jag gillar också att bara gå i bokaffärer och mysa och titta. :) Men handlar ganska mycket också ^^Men det blir adlibris också ibland :) Jag handlar väldigt blandat från olika ställen :P

    Svar: Som eld är jag väldigt taggad på! Shoppa böcker är ju det bästa, kram
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s