• min avokadoplanta (!!)

     
    hur fina är inte mina avokadoplantor? är så himla glad över dom. de är två i samma kruka men jag tror att deras rötter har flätats ihop så jag vågar inte flytta dom. jag har försökt att odla en avokadoplanta i olika omgångar i kanske 4 år. och har aldrig lyckats förens nu. tror jag har haft väldigt mycket otur och kanske inte så gröna fingrar, men har lärt mig hur man gör efter mycket om och men. 
     
    tänker att det är bäst att jag skriver upp hur jag har gjort för annars kanske jag glömmer bort mina egna knep.
     
    1. det bästa sättet enligt mig är att sätta en avokadokärna i vatten med hjälp av tre tandpetare. har testat att sätta den direkt i jord också men tycker det inte fungerar lika bra.
    2. är du har tagit ut kärnan ur avokadon lägg den för att torka i kanske en två dagar. sedan har det bruna tunna "ytterskalet" torkat och då kan man bara ta bort det superlätt. detta gör så att kärnan har lättare att bilda rötter. 
    3. byt vatten ofta, kanske varannan-var tredje dag, annars kan det bildas mögel eller slem på kärnan och det vill man såklart inte. 
    4. det finns avokados som är "sterila" som alltså inte har kärnor som kan skapa plantor. så testa med flera olika kärnor. 
    5. när kärnan har fått rötter så vänta med att sätta den i jord tills den har börjat få stam på överdelen också. eller så har jag gjort iallefall och det har fungerat. 
    6. när din planta har fått blad så vattna den kanske en till två gånger i veckan. viktigt att inte vattna för mycket för då kan rötterna ruttna. 
    7. lycka till!! kan verkligen rerkomendera alla att skaffa en egen avokadoplanta för det ökar livskvaliten med 42% typ. 


    Nina    •  

    Så himla fint! Jag satte precis ner en kärna i vattnet, hoppas det blir en planta.

    Svar: det hoppas jag med! kram
    anna

    Emma K    •  

    hahah, älskar att du tillägnar ett helt inlägg för din advokadoplanta, haha vad sött <33

    Svar: min avokadoplanta är typ mitt liv hahah. kram <3
    anna










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s