• The Curious Incident Of The Dog In The Night-Time av Mark Haddon

                                                                                                                          Bildresultat för the curious incident of the dog in the nighttime
    He held up his right hand and spread his fingers out in a fan. I held up my left hand and spread my fingers out in a fan and we made our fingers and thumbs touch each other. We do this because sometimes Father wants to give me a hug, but I do not like hugging people, so we do this instead, and it means that he loves me.
     
    Titel: The Curious Incident Of The Dog In The Night-Time
    Författare: Mark Haddon 
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: Standalone, roman, tror inte det finns någon svensk översättning. 
    Handling: Christopher John Francis Boone knows all the countries of the world and their capitals and every prime number up to 7,057. He relates well to animals but has no understanding of human emotions. He cannot stand to be touched. And he detests the color yellow. Although gifted with a superbly logical brain, for fifteen-year-old Christopher everyday interactions and admonishments have little meaning. He lives on patterns, rules, and a diagram kept in his pocket. Then one day, a neighbor's dog, Wellington, is killed and his carefully constructive universe is threatened. Christopher sets out to solve the murder in the style of his favourite (logical) detective, Sherlock Holmes.
    Utgivningsår: 2003 
    Sidor: 226 sidor 
    Förlag: Vintage Contemporaries
    Omslag: Nja, gillar typografin och illustrationerna men tycker att färgerna är så smutsiga. Lite tråkigt omslag tycker jag ändå.
    Betyg: 4/5 
     
    Denna boken valde jag att läsa i skolan för en uppgift. Den var fin, lättläst, rolig och bra. Btw så nämner Rory i Gilmore girls den i ett avsnitt vilket jag tycker är coolt (se hela listan på böcker hon snackar om här). Boken är skiven som om Christopher har skrivit boken själv, vilket jag tycker hjälper till att förstärka alla känslor och man försår mycket mer hur han tänker. Mark Haddon som har skrivit boken har jobbat med barn med autism under många år och jag har hört att den ska vara ett ganska bra porträtt av autism. Boken är ganska kort och innehåller en del bilder och diagram, typ som denna: 
     
     
    Jag lärde mig väldigt mycket om hur andra människor kan se värden och jag tror de är superviktigt att fler läser denna boken. Det ända jag kan tycka inte klickde helt med boken var att det inte hände så mycket i början och att en del grejer i boken föll på plats lite för snabbt. 


    lina    •  

    jag ska också läsa denna i skolan! KUl att du gillade den, hoppas jag också gör det.

    Svar: det hoppas jag med! kram
    anna










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s