• so sad today av melissa broder

     
    I wake up scared and I'm scared all day. I'm scared of being scared. Scared of "losing it". Scared of not being able to function. Scared of being hospitalized. Scared that I am not okay. Scared of what life is and if I am wasting mine. Scared that I have no home - that even the place I call home has no bottom to it and I will just keep falling under and under and under.
     
    Titel: So sad today: personliga essäer
    Författare: Melissa Broder 
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: Essäe-samling, finns svensk översättning
    Handling: Den amerikanska författaren Melissa Broder har länge kämpat mot sin ångest. Under hösten 2012 drabbades hon av återkommande panikattacker som var värre än något hon tidigare hade upplevt. Det var då hon startade @sosadtoday, ett anonymt Twitter-konto där hon gav uttryck för sina mörkaste känslor. Det fick snabbt en stor och hängiven följarskara. I essäsamlingen "So sad today" utvecklar och fördjupar Broder de teman hon har tagit upp på Twitter. Med skärpa, brutal ärlighet och svart humor och på ett språk som är både överrumplande och konkret rör hon sig vigt mellan depressioner och Botox, sex och självreflektion, dålig självkänsla och livslust i sina försök att bringa klarhet i tillvarons villkor. 
    Utgivningsår: 2016 (på engleska)
    Sidor: 252
    Förlag: Bokförlaget Daidalos (svenska utgåvan)
    Omslag: tycker det passar så bra in på boken och att det är så fint. älskar illustrationen och enkeleten.
    Betyg: 3/5
     
    Jag läste denna boken pga tre osaker. 
    1. Sandra Beijer tipsade om den 
    2. Den hade ett supermega fint omslag
    3. Mitt biblotek hade precis fått in den och jag var liksom tvungen att låna den då. 
     
    Många av essäerna var väldigt ärliga, en handlar om kräck fetish och i en annan om ångest och ätstörningar. Många kanske inte direkt är så normala, men jag tycker Melissa Broder håller en så pass lättsam ton genom hela boken att det ändå går att förtsätta läsa. Den är absolut inte för alla, och jag är inte ens säker på om jag gillade den särskilt mycket. Men skrattade rakt ut på vissa ställen och tycker det är fint med en så ocensurerad och ärlig bok. En del text stycken gav mig någonting att fundera över och särskilt den sista essän var bra. Kan rekomendera om man tycker formatet och handlingen verkar intressant. 
     











    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s