• Peter Pan av J.M Barrie

     
    Titel: Peter Pan 
    Författare: J.M Barrie
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: Enigt goodreads Peter Pan #3, barnklassiker, det finns svensk öersättning.
    Handling: När Peter Pan flyger in genom fönstret till de tre barnen Darlings sovrum för att leta efter sin borttappade skugga, går startskottet för ett klassiskt äventyr som trollbundit barn och vuxna i mer än hundra år.Tillsammans med Peter Pan ger sig Wendy och hennes bröder, Michael och John, iväg på sitt livs resa. Färden går till landet Ingenstans - en magisk fantasiö befolkad av sjöjungfrur, pirater, älvor och indianer. Här möter barnen älvan Tingeling och De borttappade pojkarna, och här får de vara med om en rad fantastiska äventyr som kulminerar med striden mot skurkarnas skurk - den beryktade kapten Krok.
    Utgivningsår: 1911
    Sidor: 207 sidor 
    Förlag: Puffin (denna utgåvan)
    Omslag: SUPERFINT
    Betyg: 3/5 
     
     Det bästa med denna boken var nog främst språket, det var roligt, melankoliskt, vacker och målande. En till grej som jag gillade mycket var själva uppbygnaden av värden som Peter Pan bor i. J.M Barrie slänger in massor av roliga detaljer om hur stjärnor resonerar och hur älvor blir födda. Även hur mammorna "ordnar" upp det i sina barna huvuden på kvällarna så att barnens elaka tankar hamnar "långt nere" var fint. Men jag tror inte att jag skulle läsa denna historien för mina barn, för boken är väldigt steriotypiskt mot kvinligt och manligt. Wendy som bara är 14 år gammal tvingas ta hand om massa små pojkar, vilket jag tycker är tragiskt. Att hon inte fick delta på somma vilkor eftersom hon var tjej. Dessutoom får jag lite Flugornas herre känsla av De borttappade pojkarna och Peter Pan. Peter Pan är i själva verket en ganska elak figur. Men jag fälde ändå en tår på slutet. 


    Emilie Levinsson    •  

    Vi fick höra den här boken har jag för mig i skolan när jag gick på lågstadiet och jag kommer ihåg att jag reagerade ganska mycket mot just det där stereotypiska i boken. Men det är ändå en bra bok vad jag minns! :)

    Svar: Ja, den är fin trots allt. Kram <33
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s