• (m)ornitologen av Johanna Thydell

     
    Dessutom vägrade jag att vara en sådan där med trasig barndom. Det var min mamma som var trasig, inte jag. 
     
    Titel: (m)ornitologen 
    Författare: Johanna Thydell 
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: Standalone, ungdomsroman, svensk bok.
    Handling: Moa har det utmärkt, tack så mycket. Hon bor med sin pappa, pappas fru Susanne och sin älskade lillebror Lucas. Sedan finns vapendragaren och bästa vännen Otto. Livet leker, himlen är blå. Moas mamma Hedvig försvann visserligen utan ett spår när Moa var två år gammal, men det är inte direkt något Moa går och grubblar över. En dag berättar hennes pappa att Hedvig har hört av sig. Moas försvunna morsa vill hux flux träffa Moa, men aldrig i livet att hon tänker skutta in i en famn som försvann för fjorton år sedan. Det vore visserligen bra med en förklaring. Men Hedvig ska inte få inbilla sig att Moa vill ha något med henne att göra. Ett möte ska det bli, inget mer. 
    Utgivningsår: 2016
    Sidor: 222 sidor 
    Förlag: Alfabeta (jag fick detta recensionsexemplar från Alfabete i utbyte mot en ärlig recension, tack!) 
    Omslag: Jag gillar det, särskilt dom rosa parenteserna och hur central titlen är.  
    Betyg: 3/5 
     
    Denna boken är jäkla roligt, jag skrattade högt flera gånger och fnissade med jämna mellanrum under hela boken. Man kan kanske tro att en bok som handlar om en mamma som lämnar sin dotter inte är sådär super kul, men (m)ornitologen var det. Den som sänkte betyget på denna boken var dels att jag tyckte historien kändes lite halv klar, boken hade gått och väl kunnat vara 100 sidor till tycker jag. Inte heller klickade jag 100% med huvudkaraktären Moa, tyckte hon var rolig men inte jätte mycket mer. Kände inte så mycket för henne helt enkelt. Historien känns dock väldigt äkta, att det här mycket väl skulle kunna ha varit en riktigt historia. Plus också för tjej-killvänskap som inte övergår till något romantiskt. Så himla skönt att inte läsa om romantik ibland. Om du vill läsa någon lättläst, svensk ungdomsroman rekomenderar jag absolut denna boken, även om jag inte klickade med den på alla plan. 


    Elvira    •  

    Håller väldigt långt med! Tyckte också den känns lite halvdan och fastnade inte helt för Mia men berättelsen känns äkta och den var kul att läsa så blev ändå inte direkt besviken :)

    Svar: Ja, den var rolig att läsa <333 Kram
    annamariaa

    MissMagic    •  

    Historien låter spännande. Ska nog ge den en chans :)

    Svar: <333
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s