• Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs

    Visar 2016-10-09 11.05.48 1.jpgVisar 2016-10-09 11.05.48 1.jpg
     
    I used to dream about escaping my ordinary life, but my life was never ordinary. I had simply failed to notice how extraordinary it was.
     
    Titel: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn
    Författare: Ransom Riggs
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: Miss Peregrine's Home for Peculiar Children #1/3, Fantasy, Svensk översättning: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn
    Handling: En ödslig ö. Ett övergivet barnhem. Och en samling märkliga fotografier. Sextonårige Jacob tror inte längre på de historier hans farfar brukade berätta för honom. Skrönorna om barnen med märkliga förmågor är bedrägliga minnen från hans farfars barndom, och samlingen med sepiatonade fotografier är såklart bara ett av farfars alla påhitt. Men omständigheterna kring farfaderns död tar Jacob till en avlägsen ö utanför Wales kust och till de fallfärdiga ruinerna av Miss Peregrines hem för underliga barn. Bland dess övergivna rum och ekande korridorer kan Jacob inte motstå en djupdykning i sin farfars förflutna och snart inser han att barnen i huset kan ha funnits i verkligheten. Att de måste ha varit mer än bara märkliga - kanske till och med farliga - och att de inte skeppades iväg till en enslig ö helt utan anledning. Men framförallt står det klart: De underliga barnen kan fortfarande vara vid liv.
    Utgivningsår: 2011
    Sidor: 384
    Förlag: Quirk (Svenskt förlag: Rabén Sjögren)
    Omslag: Det passar själva tonen på boken och jag gillar typsnittet väldigt mycket 
    Betyg: 3/5 
     
    Denna boken är lättläst, roligt, cool och spännande. Gillade den verkligen, men trots allt denna så kändes den lite platt. Det är en bra historia, älskar värden och dom magiska elementen. Men jag tycker det är lite för lite motiv bokom karaktärernas handlingar och att Jacob är lite svår att greppa om. Det kan ju vara så att de grejerna blir bättre med seriens gång, för jag kommer absolut att fortsätta läsa denna serien. Andledningen till att boken bara fick tre sjärnor för att den kändes inte så mycket när jag läste boken. Vist, jag skrattade och hoppades på karaktärerna, men inte tillräkligt mycket. När jag läser vill jag att boken ska få mig att börja gråta och känna mycket. Jag tycker även romansen i denna boken var konstig, hoppas verkligen inte att det händer det som jag tror kommer hända sen. Men, denna boken var rolig och cool. Så om du vill läsa något easygoing så kan jag verkligen rekomendera denna boken. 
     
     
     


    MissMagic    •  

    Jag har just läst klar tändrå boken. Jag tycker att den är mörkare och saker får mer djup. Ska läsa tredje snart. :)

    Svar: Vad bra att du tyckte den hade lite mer djup, tror jag ska läsa den andra på höstlovet. Kram <333
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s