• Sommartaggen 2016

    Denna taggen hittade jag hos Elvira, men jag la till tre frågor i slutet. Jag är så pepp inför sommare. Jag har ungefär 16 dagar kvar i högstadiet nu, så snart kommer sommaren. Vad ska du göra i sommar? Vilka böcker vill du läsa? 
     
    1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?
    Jag har gjort en lista med böcker jag vill läsa i sommar. Men mest Since You've Been Gone av Morgan Matson, Frankenstein av Mary Shelley, The Hidden Oracle av Rick Riordan, milk and honey av Rupi Kaur och The Raven Boys av Maggie Stiefvater. Det känns som en bra blandning av böcker, en ungdomsbok, en klassik, två fantasy och en diktsamling. 

    2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
    Frankenstein av Mary Shelley och Tusen Strålande Solar av Khaled Hosseini. Men jag hoppas att jag har ska orka läsa dom. Pepp till framtida Anna.

    3. Var är bästa stället att läsa i sommar?
    Halva kroppen i solen, halva i skuggan, på en filt på gotland. Underbart.

    4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?
    På en soffa innomhus, trots att det är soligt ute.

    5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
    Since You've Been Gone eller Stanna av Flora Wiström. Kanske The Raven Boys också. Alltså jag hoppas att alla dom tre böckerna kommer vara fantastiska. Stanna kommer förvissovis ut i september så vet inte om den räknas.

    6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?
    Himlen börjar här av Jandy Nelson som är en sommarhistoria om sorg, kärlek och musik. Dessutom någon bok av Sarah Dessern, för dom är så himla mysiga.

    7. Strand eller hängmatta?
    Måste nog säga strand. I en hängmatta är det så lätt att trilla. Fast det är ju mysigt att läsa i hängmatta också. Men på stranden kan man sola samtidigt vilket är stort plus.

    8. Deckare eller roman?
    Roman. Har typ läst 4 deckare i mitt liv. Men jag kanske lånar något av Anna Jansson av mommo när jag är på gotland. 

    9. Favoritgenre?
    Fantasy, Magisk realism och romaner. Jag kan inte bestämma mig.
     
    10. Vad har du för planer i sommar? 
    Jag ska till gotland, jobba på ett läger, åka till frankrike och vara i skärgården. Sola, bada, läsa, kanske skriva lite och ha roligt.
     
    11. Vad är bäst att äta på sommaren? 
    Sötpotatis, rotfrukter och färskpotatis i ugnen med havsalt, fetaost och timjan. Grillade grönsaker och halloumi. Frozen cheescake med hallonsås. Jordgubbar med grädde. Slultron på strå. Glass. Vattemelon. Gud vad hungrig jag blev nu. 
     
    12. Är du badkruka eller hoppar du i direkt? 
    Jag älskar att bada men hoppar inte i direkt direkt. Jag måste samla lite mod.

    10. Tagga 3 andra!
    Alla som vill göra får göra :)


    Elvira    •  

    Vad kul att du gjorde den! Himlen börjar här är verkligen fantastisk, måste nog försöka hinna med en omläsning i år :D och kul frågor på slutet! Jag gillar mest smultron, grillad majs, nypotatis (dvs förskpotatis) och typ vattenmelon på sommaren. Och jag är lite som du ang. badandet :)

    Nu har jag bara 10 dagar kvar i grundskolan, plust avslutningen då. Och fem av dagarna gör vi bara kul saker. Så himla skönt! Men också vemodigt för alla kommer ju splittras till nästa år :'((

    Svar: Det var en sådan rolig tagg så jag var tvungen att göra den. Jag kanske också ska läsa om Himlen börjar här iår? Hade varit trevligt. Grillad majs med smör är ju också jätte gott.
    Lite vemodigt är det allt med avslutningen, men jag är mest pepp. SKa blir så roligt att börja gymnasiet och träffa lite nytt folk. Kram <3
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s