• Fina och fula bokomslag omslag

    Veckans jerka ifrån Annika handlar om bokomslag. Nämligen: Kan du berätta om en bok som har ett riktigt fint/fult omslag? Eller varför inte en av varje? Det kan jag absolut göra! Bokomslag är ett av mina favorit ämnen att prata om. Jag gillar fina böcker. 
     
    Först kan jag säga grejer som jag generelt ogillar på bokomslag:
    • Ansikten, tex Vampire Academy gamla omslag. Jätte fula.
    • När böcker i serier inte matchar! 
    • När titlen inte framgår 
    • Foton som bakrunder, tänk dom flesta deckarna.
    Vad jag generelt gillar på bokomslag: 
    • När titlen får ta mycket plats 
    • Mönster, stilrena detaljer
    • Illustrationer 
    • Kopplingar till boken 
     
    En av dom finaste bokomslagen tycker jag är Uprooted av Naomi Novik är. Jag gillar färkompinationen guld/vit/blått/grönt och tycker guld detaljerna är genialiska. 
     
     
    Jag älskar även bokomslaget på The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender. Blå är min favoritfärg och fjärdren är underbar.

     
    Jag tycker omslaget på The Sword of Summer är också riktigt snyggt. Älskar älskar älskar färgerna och trädet. Så himla fint. 
     
     
    Den Jane Eyre boken jag äger har också ett jätte fint omslag. Stilrent och snyggt. 
     
     
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
     
    Hjärta av Jazz är en av mina favorit böcker. Men jag tycker boken är ganska ful. Det är inte så att den är förfärlig, men jag hade velat ha finare omslag. Jag tycker ryggen på boken också är jätte ful, typ rött tyg och nått annat skit? Vadfan. Om man hade gjort en finare rygg, kanske skippat bilden på paret som dansar och skippat etiketen med titlen och istället haft ett omslag där titlen fick stå i centrum. Jag tänker blå bakrund med vita sjärnor och noter som flyger omkring, och sedan titlen i stor vit text. Jag borde jobba på ett förlag. 
     
     
    Här under har vi ett exempel på samma bok men två olika omslag. Som vi ser är det ena jätte töntigt med någon blå mask och fult typsnitt (USA cover) , och det andra coolt, intressant och har ett fint typsnitt (UK cover). Det är sorgligt, för om man vill köpa det fina omslaget så får man betala typ 100 spänn mer mEN DET ÄR TUSEN GÅNGER FINARE. Jag är lite besviken att den svenska översättningen av Daughter of Smoke and Bone har USA omslaget. Inte ok. 
     
     
     
     


    Holavedsbruden Ewa K    •  

    Hjärta av jazz tycker jag extra mycket om. Så stilrent och enkelt.

    Svar: Oj vad olika man är där. Men det är mest ryggen som jag ogillar. Det andra är helt okej haha. Kram
    annamariaa

    Evelina    •  

    Förstår inte heller att de måste byta omslag i en serie... :) Tycker också om när det finns en koppling till handlingen

    Svar: Det är det bästa, och så kan man läsa boken och förstå kopplingen liksom. Kram
    annamariaa

    Boklysten    •  

    Laini Taylors omslag hade jag också.

    Svar: Roligt!
    annamariaa

    Åsa    •  

    Sista med fjädrarna var klart snyggare än den med det maskerade ansiktet. Kan inte annat än hålla med. :)

    Svar: Eller hur haha. Kram <33
    annamariaa

    Vargnatts bokhylla    •  

    Uprooted är verkligen fin!

    Svar: Håller så med. Kram
    annamariaa

    A ROOM OF MY OWN    •  

    Walton och Novik har väldigt läckra omslag. och Jane Eyre. men den där masken tycker jag inte om och faktiskt inte omslaget till The sword of Summer heller

    Svar: Så roligt att man tycker olika, haha. Men det är ju bra. Kram
    annamariaa

    A ROOM OF MY OWN    •  

    absolut! iden här jerkan har en verkligen fått så prov på olika tycken och smak. ibland ändrar en sig efter läsning av boken

    Svar: Eller hur. Jätte rolig jerka. Kram
    annamariaa

    MissMagic    •  

    Jag gillar alla omslag du gillar men The Sword of Summer och Uprooted står ut extra för mig. Jättefina! :)

    Måste dock erkänna att jag verkligen gillar det dansande paret på Hjärta av jazz... ^_^;;;

    Svar: Ja, alltså dom är ju söta och så, men jag tycker känslan blir lite fel liksom. Kram
    annamariaa

    Annette    •  

    Uprooted har ett fint omslag. Jag gissar att den boken kräver litet mer av sin läsare, bara en gissning förstås.

    Omslaget till the sword of summer är litet för mycket för mig, jag håller med om att färgerna är fina, men som sagt, litet för mycket.

    Finast var omslaget till Leslye Waltons tycker jag, den boken skulle locka mig mest om de låg tillsammans i en bokhandel.

    Svar: Eller hur, den ser så classy ut. Kram
    annamariaa

    Lion´s Library    •  

    Det var jättefina omslag, gillar bok 1, 2 och 4 extra mycket :)

    Svar: Det gör jag med, hihi. Kram
    annamariaa

    Monika    •  

    Hjärta av jazz tycker jag är jättefint, men ryggen ser ut som en gammal biblioteksbindning. Det kanske är meningen :)

    Svar: Kanske kanske, men snyggt är det inte. Kram
    annamariaa

    Elvira    •  

    ÄLSKAR omslaget till Uprooted! Och ja, omslagsbyte är typ värsta ett förlag kan göra.

    Funderade också lite på A Daughter of Smoke and Bone-omslagen, men kom fram till att jag ändå inte tycker de är SÅ fula, utan mest har påverkats av alla andra på sista tiden ... men ja, UK-omslagen är ju ändå klart snyggare.

    Svar: Fast jag tycker ju dom är fula. Det är ju synd för annars hade jag bergis köpt dom direkt. Men vet ju att andra tycker dom är fina. Kram <33
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s