• Som Eld av Sara Lövestam

     
     
    En stund är det bara elden som knastrar. Det är en särskild tystnad, som påminner om musik. Kanske var det så musiken började. Någon lyssnade på eld och fick en känsla i bröstet.
     
    Serie/Standalone/Genre: Ungdomsroman, standalone
    Handling: Redan på skärgårdsbåten ser de varandra. Lollo sneglar på henne, den fräkniga tjejen med jeansjacka och rufsigt hår. Hon ser ut som en del av havet, och hennes pappa har redan druckit tre öl. De liknar två tufsiga fåglar, en stor och en liten luffare. Anna kikar på den nya tjejen, med mörkblå kavaj och glänsande hår i hästsvans. Hon är en av de rika, de som åker till skärgården för att de redan äger för mycket på land. När de båda familjerna kliver av på Sländö, går den rika tjejen med sin familj åt andra hållet. Men en kväll står hon på Annas brygga. Hennes hand rör vid Annas när de tar sig ned i båten på nummer 16. Det doftar som eld.
    Utgivningsår: 2015
    Sidor: Inbunden, 230 
    Omslag: Jag älskar typsnittet som man har skrivit "Som eld" i. Bilden är fin men varför är bokryggen typ bajsbrun men massa små linjer? Förstör så mycket. Stör mig så mycket på det. 
    Betyg: 4/5
     
    Jag läste Hjärta av Jazz av Sara Lövestam förra året, och den var en av mina bästa böcker 2015. Så när jag såg Som Eld på bokrean var jag tvungen att köpa den. En riktigt fin kort bok som fick mig att känna mig glad. Sommar känslorna är på topp med skärgången, kärlek och myggor. Kändes "på riktigt", som om författaren ändå hade ganska bra koll på ungdomar idag. Fokuserar mycket på klass skillnader vilket kändes informativt och smart av författaren. Det ända som gjorde att den inte fick full pott var att karaktärerna (särskilt Anna) föll lite platt ibland och att den del lösa trådar lämnades på slutet. En del av ploten kändes onödig och tillförde ingenting till boken (tänker mest på en scen med Erik). Förövrigt är denna boken en riktig citat-pärla och språket var vackert. Boken är ganska lätt läst (fast inte mindre bra för det!) så passar perfekt om man inte är så van vid att läsa eller precis har tagit sig ur en reading slump. 
     
     


    MissMagic    •  

    jag gillade Som Eld. Även om jag fann den lite förutsägbar. Men håller med om att språket är underbart! :)

    Svar: Språket var helt fantastiskt <33 Sara Lövestam håller på att bli en av mina favoritförfattare. Kram
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s