• Saga, Vol 1-5 av Brian K. Vaughan & Fiona Staples

     
    Titel: Saga 
    Författare: Brian K. VaughanFiona Staples
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: Saga #1-5/6, Serie roman och Sci-Fi, Tror den första volymen ska komma ut på svenska snart. 
    Handling: When two soldiers from opposite sides of a never-ending galactic war fall in love, they risk everything to bring a fragile new life into a dangerous old universe. (They also get a baby and everybody are trying to kill them) 
    Utgivningsår: Volym 1 kom ut 2012 
    Sidor: Dom ligger på ca 150 sidor var
    Förlag: Image Comics
    Omslag: Nu syns dom inte jätte bra på bilden, eftersom det är några andra serieromaner med också. Men jag tycker dom är coola. 
    Betyg: 4/5 till alla. 
     
    Denna serien är lite konstig. Eller rättaresagt, väldigt konstig, men ändå bra. Skulle nog inte rekomendera denna serien för 10 åringar, språket är lite grovt, det är en del dödande och en del sex. Men för kanske 15+. Vad jag gillar med Saga är hur lätta dom är att läsa, hur spännande historien är och den knäppa värden. Men kan dock säga att trots att Saga har fått mycket hyllningar för sin jämstäldhet, så är den fortförande inte perfekt, det är tex en del slutshaming mm . Men bättre om man jämför med med en del andra serier. Saga är bra att läsa när du är trött (på att läsa), du behöver inte anstränga dina ögon lika mycket som med vanliga böcker, eftersom historien till stor del är berättad genom bilder. Dessutom tar en volym kaske 50 minuter för mig att läsa, så dom är lättlästa. Perfekt att läsa mellan stora tjocka böcker alltså. Historien utspelar sig under många år, vilket dels jag tycker är smart och dels tycker är lite jobbigt. För ibland förstår man inte hur långtid det har gått mellan varje kapitel. Måste bara också tillägga att bilderna i Saga förövrigt är så fint ritade, Fiona som är illustratör är himla duktig.
     
     











    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s