• Äta djur av Jonathan Safran Foer

     
    Till och med att säga att "du äter ett lik", vilket är en obestridlig sanning, kallas för överdrift. Det är det inte. Det är bara sant.
     
    Titel: Äta djur
    Författare:Jonathan Safran Foer
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: Fackbok, svensköversättning 
    Handling:Varför blir kött bara billigare när allt annat blir dyrare? Varför äter vi egentligen kött? Och varför äter vi bara vissa djur och inte till exempel hundar? När Jonathan Safran Foer blev pappa började han fundera på vilken mat han skulle ge sin son. Själv hade han av och till varit vegetarian sedan han var nio år, men egentligen aldrig funderat särskilt mycket på varför. Kanske var kött något hans son behövde äta för att få i sig allt nyttigt.
    Utgivningsår: 2009
    Sidor: 326 sidor
    Förlag:Norstedts
    Omslag: Bra, jag gillar fonten och att omslaget bara får vara grönt och vitt.
    Betyg: 3.5/5 
     
    Denna boken är super viktig, smart och lärorik. Jag har ju inte ätigt kött på två år och är ganska insatt i detta ämnet, men även jag lärde mig supermycket (hemska) saker. Dock så tycket jag hela boken kändes lite otillgänglig, för mycket siffror och reportage för min smak. Den tog lång tid för mig att läsa. Jag köpte denna boken för två år sedan och läste då en tredjedel. Sedan läste jag en tredjedel förra sommaren, och nu för någon vecka sedan tog jag äntligen tag i mitt liv och läste ut den. Den har aldrig varit dålig, bara svår. Men fortfarande jätte viktig, tycker det borde vara obligatoriskt att läsa denna (eller något liknande) på gymnasiet. Boken är inte häller påtvingande, den förklarar bara. För alla har det enkla valet att välja bort kött, och dom positiva följderna det valet är enorma. Det kan till och med rädda ett liv. Så grilla kanske grönsaker eller halloumi på grillen i sommar istället för en köttbit. 











    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s