• Passenger av Alexandra Bracken

     
    “Nicholas felt a rueful smile spread across his face. And a curse be on him for it, because now he knew her. She'd shown him her mind, and she'd opened up her heart, and now he knew the taste of her tears. And he was wrecked.” 
     
    Serie/Standalone/Genre: Första boken i en två bok "serie", fantasy young adult
    Utgivningsår: 2016
    Sidor: Hardcover486 pages
    Omslag: Gillar havet, idén om New York i en flaska. Trädet när man tar bort omslaget är FANTASTISKT
    Betyg: 5/5
     
    Passenger av Alexandra Bracken. Vet inte änns vad jag ska börja. Så bra bok. Alltså Holy Lord. Kan börja prata om framsidan, hur cool är inte den? New York innuti en flasta. Dessutom om man tar av det första omslaget så får man se ett jätte fint silvrigt träd, som har ganska stor betydelse i boken. Kärlek till genomtänkta och vackra bokomslag <333. Boken handlar iallefall om Etta, en sjuttonårig tjej vars största intresse är att spela fiol. Sedan en dag när hon uppträder på New Yorks museum börjar hon höra ett konstigt ljud. Det enna leder till det andra och hon, plus en till tjej som heter Sofia slungas tillbaka i tiden ca 150 år och hamnar på ett skepp mitt ute i havet. Det visar sig att hon härstammar ifrån en rad tidsresenärer och Sofia har komigt för att hämtat Etta. Sofia ska föra henne till denna tidsresenärs-maffia-bossen men först måste dom åka en viss sträcka på ett pirat skepp. Eller ja, det är ett lagligt piratskepp. Där träffar hon super drömmiga Nicholas och sedan får ni läsa för att få veta vad som händer. 
     
    Boken i sig själv är fantastig, tidsresor, kärlek och en skattjakt genom historia och tid. Vad mer kan man bejära? Att den dessutom har en otroligt komplex genomtänkt historia och underbara karaktärer gör ingenting häller. Kan säga att jag från första början hade svårt för Etta, en av huvudkaraktärerna men ju mer av boken jag läste desto mer gillade jag henne. Nicholas, den andra huvudkaraktären är helt underbar. Han är en ängel som fallti ner ifrån himlen. Boken är skriven i tredje person och växlar mellan Nicholas och Ettas tankar. Spåket är top notch. Dessutom uppskattar jag att boken inte bara romantiserar "dom gamla tiderna". Man får se mycket av problemen som man hade förr i tiden tex. rasism och kvinnoförtryck. På slutet var det snabba svängar och boken kan ha slutat med en cliffhanger. Den andra boken i denna duologin kommer ut om typ ett år, vet inte om jag kan vänta så länge. Snälla, nu skulle kunna vara ett bra tillfälle för en tidsresa. 
     


    Sabina    •  

    Alltså, vilken fin bokrecension! Ska genast kika efter den på Waterstones <3

    Svar: Åh, tack så jätte mycket! Kram på dig <33
    annamariaa

    Alle    •  

    Köpte precis Passenger på adlibris, längtar spänt efter att få läsa den

    Svar: Den är så bra! Happy reading to you <33
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s