• Giving ratings to books: thoughts

    bilden är ifrån weheartit
     
    En grej som jag tycker är svårt är att bedömma böcker med några sjärnor. Jag pratar om goodreads rating system.
    5 sjärnor = amazing, 4 sjärnor = really liked it, 3 sjärnor = liked it, 2 sjärnor = it was ok, 1 sjärna = did not like it. 
     
    Alltså jag blir trött av det. Ska jag bedömma en bok efter läsupplevelsen eller boken i sig? Kan man älska en bok utan att ge den fem sjärnor? Är man tillåten att tillhöra "fandomet" trotts att man bara gav boken fyra sjärnor? Allt handlar ju om timing. Om jag vill läsa en cheesy romantisk historia, och så får jag just det så blir ju min läs upplevelse 5/5 sjärnor även om boken igentligen bara kanske var värd en trea. Samma sak om jag vill ha en väll skriven normbrytande bok, och så får jag en cheeys romantisk bok så blir såklart mitt betyg lägre. Jag vet inte hur jag känner kring detta? Jag tycker igentligen att varje bok förtjänar fem sjärnor efter som det ändå är en bok. Som någon har skapat utifrån ingenting. Någon har suttit sig ner och skrivigt hundra(tals) sidor, bara det är ju fantastiskt i sig. Fast ändå kan jag inte ge det fem sjärnor. Tycker det lite förstör läsupplevelsen eftersom dom måste man tänka så objektiskt på boken. Fast ändå gillar jag att recensera böcker. Detta inlägg kanske känns töntigt men det är seriöst något som jag tänker ofta på. 
     
    Detta är mest ett förlåt-mig-inlägg för alla betyg jag kommer ge till framtida böcker. Förlåt också till er läsare för för ett o-orginiserad och kladdigt inlägg. Men mitt huvud är liksom ?%&¤("&"(=!!?/ kring detta. Dela gärna med dig med tankar, jag behöver bli klokare. 


    Lion´s Library    •  

    Jag håller med dig i vartenda ord!
    Jag var själv nära av ta bort betygsättningen för det kändes för hårt mot boken och författaren som skrivit den. En bok som de skrivit med deras själ och hjärta och tid.
    Och det där med att en bok tas emot så himla olika beroende på när den läses, timing.
    Men jag bestämde mig för att inte ta det så allvarligt, tänker att betyg bara är en siffra och att det är sin egen läsupplevelse som är det viktigaste. Siffran behöver egentligen inte säga något.

    Svar: Gud så skönt att någon håller med mig. Jag tycker redan det känns bättre med att ge betyg eftersom jag "fick ut" mina tankar om detta. Kram på dig :')
    annamariaa

    Wilma    •  

    intressanta tankar. själv så tänker jag inte på det så mycket, fast såklart man undrar om den där boken verkligen var värd fem stjärnor.

    Svar: ja exakt, jag ändrar mig också så himla mycket. det är så svårt. kram på dig <33
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s