• Six of Crows av Leigh Bardugo

     
    “Jesper knocking his head against the hull and cast his eyes heavenward. "Fine. But if Pekka Rollins kills us all, I'm going to get Wylan's ghost to teach my ghost how to play the flute just so that I can annoy the hell out of your ghost."
    Brekker's lips quirked. "I'll just hire Matthias' ghost to kick your ghost's ass."
    "My ghost won't associate with your ghost," Matthias said primly, and then wondered if the sea air was rotting his brain.”

     

    Titel: Six of Crows
    Författare: Leigh Bardugo
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: SIx of Crows #1/2, Fantasy, heter Högts Spel på svenska. 
    Handling: Ketterdam: a bustling hub of international trade where anything can be had for the right price—and no one knows that better than criminal prodigy Kaz Brekker. Kaz is offered a chance at a deadly heist that could make him rich beyond his wildest dreams. But he can't pull it off alone...

    A convict with a thirst for revenge
    A sharpshooter who can't walk away from a wager
    A runaway with a privileged past
    A spy known as the Wraith
    A Heartrender using her magic to survive the slums
    A thief with a gift for unlikely escapes
     

    Kaz's crew are the only ones who might stand between the world and destruction—if they don't kill each other first.
    Utgivningsår: 2015
    Sidor: 462 st
    Förlag: Henry Holt and Company 
    Omslag: Jag gillar det supermycket, särskilt tornen som är "gömda" i korpens vingar. Mitt exemplar har också svarta sidor och det är så coolt. 
    Betyg: 5/5

    När jag hade läst ut denna boken kände jag mig otroligt glad, hjärtekrossad och redo att börja läsa nästa bok i denna "serien". Det finns tyvärr bara två böcker, och det kommer inga mer. Six of Crows är fantasy på sin spets. Karaktärerna är fantastiska, men om jag hade mött någon av dem i en gränd hade jag sprungit. Fast nu när jag "känner" dem vill jag mest svepa in de i varma filtar och krama dem. Alla karaktärer har så troligt många lager, alla har sin egen bakrundshistoria och sina egna tankar och motiv. I boken får vi följa fem styckem perspektiv, men det är sex huvudkaraktärerna. Jag tyckte bäst om Inej, Kaz och Wylan. Wylans perspektiv fick vi dock inte följa i denna boken, så jag hoppas att han är med mer i nästa. 

    De första 100 sidorna kan jag medje var lite långsamma och lite svåra att fasna i. Tror dock att de var nödvändiga för att resten av boken skulle kännas så genomtänkt och karaktärerna så personliga. Det är nog viktigt at se hur karakärerna beter sig på "hemmaplan" för att få en bättre uppfattning av dem. 

    Tyckte Hannahs komentar på goodreads perfekt summerade denna boken: "If you're looking to fall in love with a new ragtag bunch of misfits who go on adventures and commit crimes together, this is exactly the book for you."












    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s