• Stolthet och Fördom av Jane Austen

     
    What are men to rocks and mountains? 
     
    Titel: Stolthet och Fördom
    Författare: Jane Austen (först publiserad under pseudonymen "A Lady" vilket jag tyckte var lite roligt)
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: Klassiker, Roman, Pride and Prejudice
    Handling: Kärleken mellan dem är en kamp. Fitzwilliam Darcy har sin stolthet, Elizabeth Bennet sin krassa blick på världen. Lika tydlig som Jane Austens viktorianska roman är i skildringen av kärleksrelationer som maktmedel, lika mångbottnade och föränderliga är hennes karaktärer; lika levande miljöerna och landskapet.
    Utgivningsår: 1813
    Sidor: 396 sidor 
    Förlag: Penguin Books
    Omslag: Den utgåvan som jag äger älskar jag <333
    Betyg: 4/5 
     
    Denna boken tog förevigt för mig att läsa (tre månader för att vara exakt) men den var fortförande bra. Historien är väldigt långsam, det är mycket monologer och tankar. Det passade mig bra att inte läsa denna boken i ett svep, då kunde jag bearbeta boken lite medans jag läste och låta den sjunka in liksom. Romansen var väldigt bra måste jag säga, när mer en hälften av boken hade gått tyckte fortförande inte Elixabeth om Mr Darcy. Långsamma romanser är alltid ett plus. Det är också väldigt bra kemi mella dom två, boken är ju skriven på 1800 talet så spänningen finns liksom gömd mellan raderna. Väldigt fina känsla över hela boken. Språket, kläningarna och det underbara systerskapet mellan Elizabeth och Jane bidrog allt till det här. Några grej som var lite jobbig var delvist att språket var lite svårt att förstå (men det beror ju på att jag inte kan viktoriansk engelska) och det var svårt att hålla reda på alla namn. Kommer att fortsätta beta av listan av Jane Austens böcker med nöje.
     
     


    Emelie Karlsson    •  

    Penguin's varianter är sååååå fina!!

    Svar: Eller huuuuur <333
    annamariaa

    MissMagic    •  

    Tycker verkligen om Pride and Prejudice :) Kul att du också gillade den :)

    Svar: Den är fin <3 Kram
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s