• Hur man kommer ur en lässvacka

     
     
    Vi alla har varit i sitvationer eller längre perioder där man inte känner för att läsa. Det fenomenet kallas lässvacka. Det är såklar okej att inte vilja läsa, men ibland behöver man en knuff i rätt riktning. Man behöver lite pepp helt enkelt. Så här kommer mina 5 bästa tips hur man kommer ur en lässvacka:
     
    1. Surfa runt på bokbloggar, kolla på youtube recentioner av böcker och allmänt ha kontakt med folk som gillar att läsa. Detta tycker iallefall jag är motiverande. Om man tex. kollar på en youtubare som älskar böcker och som läser hela tiden blir man själv smittad av det. Några av mina favoriter är thebookbesemet och Katytastic
     
    2. Läs om din favorit bok. Jag tyckr att om man läser om en bok men vet att man älskar så blir man mer hungrig på böcker. Se det såhär, du blir mer sugen på mat om du äter en liten förrätt innan.
     
    3. Läs några sidor. Du behöver inte läsa ut hela boken, bara sätt dig ner och ha som mål att du ska läsa 10 sidor. Och om du inte känner att läsa mer efter 10 sidor är det okej, då har du iallafall försökt. Men det finns en ganska stor chans att du inte vill sluta läsa.
     
    4. Gå om i en bok klubb. Då vet du att du "måste" läsa boken för att kunna känna dig delaktig i nästa möte, och dessutom har du kompisar som stöttar dig och peppar dig till att läsa boken. Vet även att goodreads har boklubbar online, länk här.
     
    5. Gör nått annat ett tag. Det är okej att inte läsa. Titta på en serie på Netflix och shit i att läsa om du inte känner för det. Du kommer förmodlig få tillbaka din läsinsperation och man ska inte göra nått man inte vill. 


    elin    •  

    Ibland behöver man såhana här tips, tack

    Svar: trevligt att vara till hjälp, kram
    annamariaa

    Sam    •  

    Jag tycker också att om man tittar på citat och korta dikter får man läs insperation. Tack för en en fin blogg.

    Svar: Smart, tack för tipset, kram på dig
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s