• Winter av Marissa Meyer

     
    “Fear was a weakness in the court. Much better to act unperturbed. Much safer to act crazy, when in doubt.” 
     
    Serie/Standalone: Fjärde delen i The Lunar Chronicles. Här skriver jag om dom andra delarna: första delen, andra delen, tredje delen. 
    Handling: (The Lunar Chronicles är typ som Avengers med Disney prinssesor fast i stället Loki är deras fiende en manipulerande-ond-drottning av månen som heter Levana) Princess Winter is admired by the Lunar people for her grace and kindness, and despite the scars that mar her face, her beauty is said to be even more breathtaking than that of her stepmother, Queen Levana.
    Winter despises her stepmother, and knows Levana won’t approve of her feelings for her childhood friend—the handsome palace guard, Jacin. But Winter isn’t as weak as Levana believes her to be and she’s been undermining her stepmother’s wishes for years. Together with the cyborg mechanic, Cinder, and her allies, Winter might even have the power to launch a revolution and win a war that’s been raging for far too long.
    Can Cinder, Scarlet, Cress, and Winter defeat Levana and find their happily ever afters?
    Utgivningsår: 2015
    Sidor: Hardcover, 824 pages
    Omslag: UNDERBART, UNDERBART SÅ VACKER!
    Betyg: 5/5 
     
    Jag hade hjärtklappning igenom stora delar av boken. THE FEELS WHERE EVERYWERE! Jag erlandet vibbar ifrån Winter och jag tyckte överlag om henne som karaktär. Hon var väldigt modig och bryddgrät ungefär 15 gånger i denna boken, det är mycket till och med för mig. Detta var en riktigt stark avslutning på en fantastisk serie. Marissa Meyer tog till med allt och skrev en 800 sidor lång grym bok. Jag var hela tiden on the edge of my seat nästan hela boken, trotts att jag hade spoilat mig själv. Jag fick ganska starka Alice-i-undelandet-känsla om Winter. Jag gillar henne, trots att hon ibland var lite naiv. Winters och Jacins relation var så himla fin, tyckte det verkligen var en bra romans. Kan även säga att jag ä l s k a d e Cinder i denna boken mycket mer än vad jag tidigare gjort, innan tyckte jag hon var en ganska vanlig/plain karaktär. Men ju längre in i bokserien vi kom desto mer sarcastisk blev Cinder och desto mer tyckte jag om henne. En grej som jag störde mig på var att alla karaktärerna var hetro. Jag menar kom igen? Inte änns någon liten sidkaraktär fick ha en patner av det andra könet. Skärpning där. 
     
    Still, underbar bok med fantastiska (hetro) karaktärer. Jag gillar Scarlet mest, fast Cress är också helt underbar. En grej som jag också gillade var att Marissa Meyer vävde in lite mytologi här och där, med Artemis och Selene. Jag rekomenderar absolut denna serien! 


    Nilmas Bokhylla    •  

    Ååh måste verkligen läsa klart den här serien snart!

    Svar: Gör det gör det! Jag tyckte den var undebar! Kram <33
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s