• Cinder av Marissa Meyer

     
    “Kai cleared his throat. Stood straighter. "I assume you are going to the ball?"
    "I-I don't know. I mean, no. No, I'm sorry, I'm not going to the ball."
    Kai drew back, confused. "Oh well... but... maybe you would change your mind? Because I am, you know."
    "The prince."
    "Not bragging," he said quickly. "Just a fact.” 
     
    Cider av Marissa Meyer läste jag för ungefär en veca sedan. Alla pratar om denna serien och jag tänkte att jag skulle hoppa på tåget. Först måste jag säga att jag tycker hela ideé med denna boken är så himla cool. En del tycker kanske att det låter skunkit med en retelling av Cinderella med Sc-fi element och robotar, men inte jag. Boken handlar om Cinder, en duktig mekaniker och hon är cyborg. Eftersom hon är cyborg är hon andra klassens medborgare. Hennes styvmamma lägger skulden för sin dotters sjukdom på Cinder´s axlar. En dag träffar hon prinsen Kai, han behöver någon som kan fixa hans robot. Cinder finner sig i en röra innehållande kärlek, mysterierna krig hennes förflutna och svåra beslut. Om detta inte våre nog så härjar också en slags pest i hela värden som dödar tusenals människor. Dessutom är läget spänt mellar mäniskorna och Lunarna, ett folkslag som bor på månen. Lunar kan styra mäniskor tankar och nu hotar dom med krig. Värdens öde hänger på en tjej.
     
    Jag tycker att denna boken var bra. En femsjärnig läsupplevelse även om boken inte riktigt var den bästa på sina ställen. Jag har redan läsa Scarlet, som är den andra boken i The Lunar Chronicles. Scarlet. Var. Så. Jäkla. Grym. Scarlet var verkligen en superbra läsupplevelse (kanske inte den bästa litteraturen hmm), därför när jag ser tillbaka på Cinder bleknar den lite i jämförelse. Men jag gillade Cinder, särskilt ideén med boken och värden. Dessutom tyckte jag att Cinder var en väldigt intressant karaktär. Framsidan är ju också väldigt fin <333 Denna serien är tips! 

     



    Bokhuset    •  

    Och jag som tyckte precis tvärtom. Cinder var jättebra. Scarlet var kanske ok ( typ ) , och tredje boken Cress är fantastiskt bra. :-)

    Svar: Jaha, det är så roligt hur olika man är :) Är väldigt exalterad på att läsa Cress. Kram på dig <33
    annamariaa

    Linn - Books and knitting    •  

    Åh, Cinder är så bra!!
    Jag har inte läst de två sista än, ser fram emot dem!

    Svar: Jag med! Pepp på dom, kram :)
    annamariaa

    Nilmas Bokhylla    •  

    Det var längesen jag läste denna nu men gillade denna bättre än Scarlet. Längre har jag tyvärr inte kommit fastän Cress står i hyllan och väntar! Snart kanske ;)

    Svar: Cress ska jag också läsa snart, enligt en del ska den vara den bästa boken i serien. Kram på dig <33
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s