• böcker med feministiska teman

    25 Life-Changing Quotes From Feminist Instagram Poet Rupi Kaur: backstreetsbackalright: The Mymble’s Daughter, from a 1956 Moomin comic strip by Tove Jansson, recently collected and colorized in Drawn & Quarterly’s Moomin Builds a House.:
     
    just nu sitter jag och äter pizza och ska titta på avatar: the last airbender. jag blir glad av den tvserien + att den är väldigt spänande. skolan idag har varit bra, lite segt på matten bara. två killar i min klass gav alla tjejer rosor till ära av kvinnodagen och det gjorde det hela mycket bättre. så himla fint av dom. 
     
    men jag har också gjort en lista på böcker med feministiska teman som jag vill läsa/har läst. en del fakta böcker, en del poesi och en del romaner. jag vet inte om alla dessa böcker är så bra eftersom jag inte har läst de flesta, men jag har hört bra grejer om dom. det känns lite sisådär att skriva en lista när jag inte alls har läst många, men jag vill ju bli bättre på det och jag vill ju även att andra ska läsa böcker med sådana teman. att läsa mycket om feminism och kvinnor genom historien är någonting som jag tycker är väldigt viktigt och intressant, och jag borde göra det mer. böckerna med kryss brevid har jag läst, och jag hoppas jag kommer läsa fler. hoppas några iallefall kan få lite boktips, och om ni har några andra tips får ni gärna skriva dom till mig i komentarerna.
     
    Ej skönlitterärt: 
    Bad feminist av Roxane Gay 
    Svart kvinna av Fanna Ndow Norrby 
    Ett eget rum av Virginia Woolf 
     x Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran (tyckte inte denna var så jätte bra men ganska) 
    Under det rosa täcket : om kvinnlighetens vara och feministiska strategier av Nina Björk -
     x Ja jag har mens, hurså? av Clara Henry (rolig och smart)
    Det andra könet av Simone De Beauvoir
    Hertha eller En själs historia : Teckningar ur det verkliga livet av Fredrika Bremer - Kom ut 1856 och handlar om den ogifta kvinnans rätt till myndighet i Sverige. 
    Hela Kakan av Kakan Hermansson
     x Slå tillbaka : Handbok i självförsvar för kvinnor av Petra Östergren (läste den för jättelänge sedan, men tror jag lärde mig lite av den iaf)
     x Jag är Malala : flickan som stod upp för rätten till utbildning och sköts av talibanerna av Malala Yousafzai (viktigt historia, lite långsamt skrivet dock)
    Women in Science av Rachel Ignotofsky
    Hjältinnor av Kate Zambreno
    We Should All Be Feminists Bok av Chimamanda Ngozi Adichie
    Rise of the Rocket Girls av Nathalia Holt 
    Letters written in Sweden, Norway and Denmark av Mary Wollstonecraft
     
    Romaner: 
    Glaskupan av Sylvia Plath 
    Gudarna av Elin Cullhed
    Tillbaka till henne av Sara Lövestam 
    Good Night Stories for Rebel Girls av Elena Favilli 
     x Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe (så mystisk och bra)
     x The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender av Leslye Walton (magisk relism och kärlek <33)
     x Pojkarna av Jessica Schiefauer (lite obehaglig men bra ändå)
     x The Disreputable History of Frankie Landau-Banks av E Lockhart (lättläst och kul)
     x Flygirl av Sherri L Smith (viktig och lärde mig om andravärdskriget) 
     x Nimona av Noelle Stevenson - (cool och med fina illustrationer)
    American Girls av Alison Umminger 
    Flickorna av Emma Cline 
    Skuggan över stenbänken av Maria Gripe
    Paper Girls, Vol. 1  av Brian K Vaughan
    Norrtullsligan av Elin Wägner
    The Art of Being Normal av Lisa Williamson
    Herland av Charlotte Perkins Gilman
     
    Diktsamlingar: 
    salt. av Nayyirah Waheed
     x Samlade dikter av Edith Södergran (gillar starkt, men tycker jag att en del meningar faller lite platt) 
     x Milk and Honey av Rupi Kaur (älskar denna diktsammlingen, så fin och bra) 
    The Princess Saves Herself in This One av Amanda Lovelace
    And Still I Rise av Maya Angelou
    Dikter av Karin Boye


    Emma K    •  

    DU, DIN NYA LAYOUT ÄR SVINFIN!! SER SÅ JÄVLA TUMBLR UT!! var bara det jag ville säga....

    Svar: åh tack emma! så söt du är <333
    anna

    Moa L    •  

    tack för alla feministiska boktips! Gudarna är en jättebra bok, du borde verkligen läsa den.

    Svar: åh varsågod. ska verkligen läsa gudarna snart, tror precis som du att jag skulle gilla den. kram
    anna










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s