• heatless av marissa meyer

     
    ''These things do not happen in dreams, dear girl,' he said, vanishing up to his neck.'They happen only in nightmares.''  His head spiralled and he was gone.
     
    Titel: Heartless
    Författare: Marissa Meyer
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: Standalone, fantasy, ingen svensk översättning ännu. 
    Handling: Long before Alice fell down the rabbit hole...
    And before the roses were painted red...
    The Queen of Hearts was just a girl, in love for the first time.
    Utgivningsår: 2016 (denna editionen 2017)
    Sidor: 455 sidor
    Förlag: Macmillan Children's Books 
    Omslag: åhhh så fint! älskar texten och blommorna. 
    Betyg: 5/5
     
    Denna boken var allt jag kunde drömma om. Jag älskar Alice i Underlandet, jag älskar Marissa Meyer och jag älskar omöjliga kärlekshistorier. Denna boken har allt. Jag viste ju hur boken skulle sluta, men jag kunde inte hjälpa att hoppas på Cath (huvudkaraktären) och Jest (kärleksintresse). Jag tycker boken respekterar orginal historien utan att kopiera den. Heartless är sin egen grej, men alla som älskar Alice i Underlandet tror jag kommer känna igen sig i världen. Det finns mycket ordvitsar och referenser till Lewis Carrolls orginal berättelse. Även referenser till Edgar Allan Poe vilket känns kul.
     
    Boken är magisk, knäpp, vacker, kall, tragisk och underbar. Jag tycker Caths övergång från "söt huvudkaraktär" till " elaka antagonisten" är perfekt. I början fanns hintar och sedan i slutet baam. Jag älskade de sista sidorna extra mycket. Historien flyter fram långsamt utan att vara tråkig, vilket jag uppskattade mycket. Allting kändes genomtänkt och orden var noggrant utvalda. 


    Elvira    •  

    åååh vad jag vill läsa! + omslaget är sååå fint ah. ska nog skaffa i nästa bokbeställning ...

    Svar: jag rekommenderar verkligen den! <33
    anna










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s