• The Rose and the Dagger av Renee Ahdieh

     
     
     
    Titel: The Rose and the Dagger 
    Författare: Renee Ahdieh
    Serie/Standalone/Genre: The Wrath and the Dawn #2, fantasy 
    Handling: I am surrounded on all sides by a desert. A guest, in a prison of sand and sun. My family is here. And I do not know whom I can trust.
    In a land on the brink of war, Shahrzad has been torn from the love of her husband Khalid, the Caliph of Khorasan. She once believed him a monster, but his secrets revealed a man tormented by guilt and a powerful curse—one that might keep them apart forever. Reunited with her family, who have taken refuge with enemies of Khalid, and Tariq, her childhood sweetheart, she should be happy. But Tariq now commands forces set on destroying Khalid's empire. Shahrzad is almost a prisoner caught between loyalties to people she loves. But she refuses to be a pawn and devises a plan. While her father, Jahandar, continues to play with magical forces he doesn't yet understand, Shahrzad tries to uncover powers that may lie dormant within her. With the help of a tattered old carpet and a tempestuous but sage young man, Shahrzad will attempt to break the curse and reunite with her one true love.
    Utgivningsår: 2016 
    Sidor: 416 sidor 
    Omslag: Jag älskar den ljusblå färgen och tycker det är ett unikt och fint omslag. Men jag har lite problem med att det liksom er en bild bakom omslaget eller vad man säger, det blir ingen symetri. 
    Betyg: 5/5
     
    The Wrath and the Dawn var en av mina favoritböcker 2015. Den var helt fantastiskt. Därför förväntade jag mig att The Rose and the Dagger skulle vara lika underbar, och det var den. Boken var mer magisk, hade mer äventyrselement och var liksom mer epic än The Wrath and the Dawn. Och jag tyckte om det. I den första boken var det mer fokus på kärlek, och trots att vi fick se några otroligt fina scener i denna boken också var det inte prio ett. Vi blev introducerade till några nya karaktärer, jag tyckte särskilt om Irsa och Khalid nya kapitel. Irsa var en speciell karaktär som tilläts vara mindre badass och mer känslig. Jag tycker att det behövs mer variation bland dom kvinnliga karaktärerna inom ungdomslitteratur, och Irsa var en friskt tillskott. Shahrzad är också en underbar karaktär och hon är så kaxig och cool. Jag hade dock velat att hon skulle använd sina krafter lite mer i boken.
     
    Språket i denna boken är hänsynslöst vackert och hela boken känns så himla egenomtänkt och klok. Jag tycker dock att slutet var lite för snabbt. Jag hade gärn velat ha en längre epiolog. Jag älskade de feministiska inläggen och hur många olika kvinliga karaktärer det finns i denna boken. Jag grät säkert 10 gånger och ja, det var en underbar bok. 


    MissMagic    •  

    Låter jättebra. Älskar när böcker ha varierade kvinnliga karaktärer och inte bara tjejr som är "tuffa och perfekta" Man vill ju kvinnliga karaktärer som är djupa och tredimensionella :)

    Svar: Eller hur! Det tyckte jag denna boken gjorde bra. Kram
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s