• Fjärilar mot min hud av Rebecka Kvist

     
    Hon griper tag i min haka och vänder upp mitt ansikte. Hennes ögon, ljusgröna lövverk under vårsol.
    "Det är väl inte så att du är kär i mig?" Jag vet inte vad det betyder. Jag har aldrig varit det hon frågar om, så hur skulle jag kunna veta? Jag skakar på huvudet, och något går sönder.
     
    Titel: Fjärilar mot min hud
    Författare: Rebecka Kvist
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: Magisk realism/Roman, Standalone, Svensk bok.
    Handling: Liv har just lämnat gymnasietiden bakom sig. Nu kan hon äntligen börja leva ett självständigt liv. Men hur gör man? Figuren bakom spegelglaset säger, ”Du måste hända”. När Liv möter Lina blir allt levande, men fjärilen är fortfarande kvar i förändring. Liv är rädd för att leva, rädd för att ge sig av, för hon har lärt sig att den som går kommer inte tillbaka. Boken handlar om Liv, men också om han som försvann. Och om hon som kom.
    Utgivningsår: 2016
    Sidor: 139 sidor
    Förlag: Vombat förlag
    Omslag: Gaaahh jag har lite panik över detta omslaget. Jag tycker absolut inte det passar tonen på boken eller reflekterar historien. Det ser ut som boken handlar om en tolvårig som skriver dagbok. Men det är ju inte fult direkt.
    Betyg: 3.5-4/5 (närmare 4 än 3.5)
     
    Min engelskalärare tipsade mig om denna boken, eftersom han var god vän med författaren. Detta är jag mycker glad över. Denna boken var underlig, ledsam och ärlig. Den första halvan av boken var lite klychig och kändes ibland lite för mycket som en Håkan Hellström text, men inte bar på ett dåligt sätt. Den andra halvan av boken var därimot full av intressanta händelser, sammanträffanden, kärlek, pratande spegelbilder och fjärilar. Språket är en av bokens starkaste kort. Språket är rakt på, träffsäkert och underbart. Jag gillade också dom magiska inslagen i denna boken, dom gjorde allting mycket intressant. Dessutom utspelar sig denna boken i Växjö, där jag bor, vilket alltid är roligt. Feminism, kärlek och att hitta sig själv står för stora delar av denna boken, och sånt gillar jag ju. Varför den inte helt nådde upp till fyra stjärnor var pga att hela boken var lite mörk och sorlig och jag blir lite på ledset humör av sådant. Vet ine om det är tillräkligt bra andledning men det är så jag känner. Ett plus är att boken är kort, så till och med den mest upptagna kan hinna med att läsa den. 


    MissMagic    •  

    Denna ska jag definitivt införskaffa! :) Låter verkligen sm min grej!
    Håller dock helt med dig om omslaget... inte så lyckat till hur boken verkar... :P

    Svar: Åh vad roligt att du tror du kommer gilla den :) Omslaget är inte riktigt on point om man säger så. Kram
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s