• Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

     
     
    Titel: The Disreputable History of Frankie Landau-Banks (Den ökända historien om Frankie Landau-Banks)
    Författare:  E Lockhart
    Serie/Standalone/Genre: Standalone, ungdomsbok 
    Handling: Frankie Landau-Banks at age 14: Debate Club. Her father’s “bunny rabbit.” A mildly geeky girl attending a highly competitive boarding school. Frankie Landau-Banks at age 15: A knockout figure. A sharp tongue. A chip on her shoulder. And a gorgeous new senior boyfriend: the supremely goofy, word-obsessed Matthew Livingston. Frankie Laundau-Banks, no longer the kind of girl to take “no” for an answer. Especially when “no” means she’s excluded from her boyfriend’s all-male secret society. Not when her ex boyfriend shows up in the strangest of places. Not when she knows she’s smarter than any of them. When she knows Matthew’s lying to her. And when there are so many, many pranks to be done.

    Frankie Landau-Banks, at age 16:
    Possibly a criminal mastermind. This is the story of how she got that way.
    Sidor: 345 sidor 
    Omslag: Nja, gillar verkligen inte färgskalan. Tycker boken liksom ser ut som om man ha råkat spilla en kopp te över den. Gillar dock typsnittet. Det svenska omslaget är för en gång skull mycket finare. Googla om ni vill se det. 
    Betyg: 4/5 
     
    gUD VAD JAG GILLADE DENNA BOKEN. Den var supersmart, rolig och beråendeframkallande (jag läste ut den innom ett dygn). Frankie var en brilljant karaktär, trotts att hon var lite creepy (på ett bra sätt) ibland. Hon är självständig och behöver igen annan. Jag hade dock velat se lite mer utvecklig av Frankie och hennes rummskamrat vänskap. Särsilt i en feministisk bok tycker jag det är viktigt att hylla kvinliga vänskapsrelationer. Handligen var bra men känns som ett verktyg för att öppnar upp samtal kring normer, feminism och annat skoj. Vilket inte är något fel med det, men jag hade velat ha liiite mer av boken på just den aspekten. Jag rekomenderar verkligen denna boken till alla mellan 12-17 år (men såklart kan man även läsa den om man är äldre! böcker har ingen åldersgräns!) som vill bli lite mer insatta kring feminism eller som behöver en självförtrående boost, för när jag läste denna boken kände jag bara preach it girl


    Elvira    •  

    Men å måste läsa supersmart ju!

    Svar: Det tycker jag absolut du ska göra! Men det är ju svårt att hinna med alla böcker. Kram
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s