• Uprooted av Naomi Novik

     
    But she hadn't been able to take root. She'd remembered the wrong things, and forgotten too much. She'd remembered how to kill and how to hate, and she'd forgotten how to grow.
     
    Serie/Standalone/Genre: Young adult (New adult?), fantasy och standalone 
    Handling: Agnieszka loves her valley home, her quiet village, the forests and the bright shining river. But the corrupted wood stands on the border, full of malevolent power, and its shadow lies over her life. Her people rely on the cold, ambitious wizard, known only as the Dragon, to keep the wood's powers at bay. But he demands a terrible price for his help: one young woman must be handed over to serve him for ten years, a fate almost as terrible as being lost to the wood. The next choosing is fast approaching, and Agnieszka is afraid. She knows - everyone knows - that the Dragon will take Kasia: beautiful, graceful, brave Kasia - all the things Agnieszka isn't - and her dearest friend in the world. And there is no way to save her. But no one can predict how or why the Dragon chooses a girl. And when he comes, it is not Kasia he will take with him.
    Utgivningsår: 2015
    Sidor: 438, Hardcover
    Omslag: I have no words. Just look at it. Perfection. 
    Betyg: 4.5/5 (Dock jätte svår bok att sätta betyg på) (Särskilt för mig med beslutsångest) 
     
    Denna boken var som salted caramel icecream. Jätte gott men med en speciel smak. Jag kan säga direkt att om du letar efter epic fantasy så kommer du bli besviken. Denna historian har såklart fantsy element (fina klänningar, magi, kungadömen och krig), men annulunda än en del andra böcker. Det är en ganska mörk historia. Det händer otroligt mycket i denna boken, tror den utspelar sig under ungefär två år. Men aldrig känns boken hastig, utan den tog sin tid. Ploten bara bygdes på och på och ju längre in i boken man kom destå mer djup fick den. Språket var väldigt fint och hade definitift en egen ton. Dock så har denna boken nästan ingen karaktärs utveckling. Jag har inte häller bestämt mig om jag gillade magi systemet i denna boken eller inte, å ena sidan finns det en förklaring och på den andra sidan blir en del karaktärer "för mäktiga" utan någon jätte bra andledning. 
     
    The Woods, Skogen var absolut helt förskräklig och en jätte bra ond makt. Jag fick ett starkt obehag i kroppen när jag läste om den. Jag grät inte i denna boken, mina ögon blev bara lite fuktiga på en del ställen. Fast i den här boken kändes det inte som om det var meningen att man skulle gråta. Den fick mig att tänka mycket istället. Tror att den här historian kommer stanna kvar med mig länge, men jag är lite osäker om den förtjännar 5 stjärnor. Men jag blev otroligt impad av denna boken iallefall. 
     


    Elvira    •  

    Alltså åå klarar ej av hur vacker den är! Och den verkar superbra, speciellt det där med fina klänningar och kungadömen - älskar!

    Svar: INTE JAG HELLER SÅ HIMLA FIN
    annamariaa

    Vargnatts bokhylla    •  

    Kommer nog läsa den nån gång, har blivit så nyfiken efter att den dykt upp på booktube lite överallt :)

    Svar: Jag läste den typ bara pga av booktubers hahah.
    annamariaa

    Petra    •  

    Kul att du gillade den. Jag tyckte också att The Woods var riktigt obehaglig. :)

    Svar: Jag rös när jag läste om den. Kram
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s