• Berättelser från Engelsfors och Zelda

     
    Berättelser från Engelsfors av Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren, Karl Johnsson, Lina Neidestam, Kim W Andersson.
    Serie/Standalone/Genre: Engelsfors trilogin 2.5, serie roman 
    Handling: Hemligheter från det förflutna avslöjas, och även ledtrådar om vad som komma skall. Vi får se gamla berättelser ur nya perspektiv, och får ta del av hittills okända historier. Vi får träffa De utvalda innan händelserna i Cirkeln, och efter händelserna i Eld. Och vi får möta den gäckande Mona Månstråle i egen hög person. 
    Utgivningsår: 2013 
    Sidor: Häftad, 112 sidor
    Omslag: Fint, men tycker en del karaktärer ser så arga ut? 
    Betyg: 4/5
     
    Åhh, det var länge sedan jag läste Nycklen, men när jag såg denna på bibloteket kunde jag inte hålla mig ifrån att låna den. Jag slungades med full kraft tillbaka in i Engelsfors-värden och jag tyckte mycket om att läsa denna. I början av boken så möter man Mona Månstråle och hon spår hon en med kort. Sedan representerar varje liten historia ett kort (sorry om detta var lite oklart, trevligt format var det iaf). Min favorithistoria var Tornet, ag gillade också mest teknarstilen som var i den. Trevlig läsning och jätte bra om man vill komma igång med serie romaner (som jag gör nu). 
     
     
     
    Zelda vs Patriarkatet av Lina Neidestam
    Serie/Standalone/Genre: Det är del tre i Zelda serien, men jag har inte läst några av dom andra och det funkade bra. Det är igentligen inte så mycket handling. Serie roman.
    Handling: Den hämningslösa feministen Zelda har efter konstskoleflum och backpackande i Asien kommit tillbaka till Stockholm. Beväpnad med en skyhög CSN-skuld och brinnande iver att lyckas kastar hon sig in i mediebranschens käftar. Men raketkarriären uteblir och Zelda drunknar istället i oavlönat slavgöra, mindervärdeskomplex och den nya kärleken Cesar, en kvasi-intellektuell skådespelare med rostig kvinnosyn. Den stridbara hjältinnan som skulle krossa patriarkatet tynar bort och ersätts av en darrande duktig flicka. Till slut ställs hon inför den oundvikliga frågan: är det viktigare att vara lyckad än lycklig? 
    Utgivningsår: 2013
    Sidor: Hardcover, 132 sidor
    Omslag: Ja, ganska roligt. Gillar typsnittet.
    Betyg: 3/5
     
    Denna serie roman var riktigt rolig. Tar upp feminism på ett hänstlyst lös sätt och i många av sitvationerna känner jag mig igen i. Jag kan dock förstå om man lätt tar illa upp eller om man inte ser på denna serie romanen med humor att man kan ta lite illa upp. Det fanns inte riktig någon handling, utan varje sida hade ett skämt liksom. 











    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s