• The Wrath & the Dawn av Renée Ahdieh

     
    Serie/Standalone/Genre: Första delen av två böcker. Fantasy, young adult 
    Handling: One Life to One Dawn. In a land ruled by a murderous boy-king, each dawn brings heartache to a new family. Khalid, the eighteen-year-old Caliph of Khorasan, is a monster. Each night he takes a new bride only to have a silk cord wrapped around her throat come morning. When sixteen-year-old Shahrzad's dearest friend falls victim to Khalid, Shahrzad vows vengeance and volunteers to be his next bride. Shahrzad is determined not only to stay alive, but to end the caliph's reign of terror once and for all. Inspired by A Thousand and One NightsThe Wrath and the Dawn is a sumptuous and enthralling read from beginning to end.
    Utgivningsår: 2015
    Sidor: Hardcover395 pages
    Omslag: Jätte fint tycker jag. Vet dock att en del får huvudvärk av att titta på det (?).
    Betyg: 5/5
     
     
    I julklapp fick jag den efterlängtade The Wrath & the Dawn av Renée Ahdieh. Jag började läsa boken på annandag jul och två dagar senare var den utläst. Hoppas den blir översatt till svenska snart så fler kan läsa denna fantastiska bok.
     
    Väldigt bra bok. Historien är välarbetad och komplex, och riktigt riktigt fångande. Språket är vackert och känns passande i historien, dialogerna är vassa och knivskarpa. Huvudkaraktären Shahrzad är kaxig, cool och smart. Kvinliga karaktärer med många känslor och tankar är något som jag alltig älskar och Shahrzad lika så. Hon har flera lager och ju längre in i historien man kommer, destå mer sidor av henne får man se. Boken var hjärte krossande och jag grät när jag läste denna boken, men det var stillsama tårar som man gråter när enns hjärta långsamt bryts ner i takt med boken. Fast boken var också rolig och jag skrattade högt på något ställe. Jag ger boken 5 sjärnor och jag är väldigt peppad för den andra boken i denna dubletten. Den boken heter The Rose & the Dagger och kommer ut den tredje maj! PEPP!











    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s