• Hur man får barn att läsa

    bild ifrån weheartit
     
    Denna gången lyder bokbloggsjerkan ifrån Annikas blogg såhär: Hur du tror att man kan inspirera barnens läsande. Har du några goda exempel? 
     
    Eftersom jag faktigst klassas som barn (dvs. under årton år) så kan jag tala lite efter egen erfarenhet. När jag var nio-tio år hade jag jätte svårt för att läsa. Jag hade den lättaste läseboken i skolan och tyckte verkligen inte det var roligt att läsa. Men sedan började mina föräldrar läsa Harry Potter högt för mig. Jag tyckte det var otroligt roligt och att historien var super spännande (bra smak, unga Anna). Då började jag läsa själv. Jag läste alla Harry Potter böckerna, jag kommer så väl ihåg hur jag läste ut den sista hos boken i HP serien min mormor och morfar på tre dagar. Mina läsvårigheter försvann med hjälp av Jk Rowling. Sedan efter jag började läsa blev jag stammi på skolbibloteket. Jag läste massa hästböcker (särskilt Lin Hallbergs Sigge-serie) och fantasy.
     
    Så mitt tips är att läs högt för barn om dom är i den åldren. Annars vet jag att ljudböcker är bra för folk som inte riktigt "orkar" läsa, så köp kanske Storytel i födelsedagspresent till (ditt) barn? Annars så ge bort boken bakom filmen, dvs. om ditt barns favoritfilm är kanske Hungerspelen men hen inte ha läst böckerna så kan du ge boken till hen. Även turer till bokaffärer och biblotek uppmuntrar läsandet. Och sen är det faktiskt så, att den del inte gillar att läsa och den del kan inte läsa, och det måsta man (tyvärr) acceptera. 


    Vargnatts bokhylla    •  

    Högläsning är jättebra :)

    Svar: Alltså verkligen, kom ihåg att det var dom bästa stunderna på lågstadiet. Kram på dig <33
    annamariaa

    Lion´s Library    •  

    Jag var inte heller så himla på att läsa när jag var barn. Det blev nog inget roligt när man inte var så bra på det. Jag lyssnade också på ljudböcker, och det tycker jag är ett fantastiskt mysigt sätt att lockas in i bokvärlden :) Och om det inte går som man hoppas får man ha lite tålamod och inte trycka på för mycket, idag älskar jag ju att läsa!

    Svar: Nej, om man bara måste traggla hela tider förstör det lite. Kram!
    annamariaa

    Amanda    •  

    Jag jobbar som förskollärare och vi arbetar mycket med högläsning, redan hos de minsta. Det är verkligen sååå viktigt!

    Svar: Håller med 100%, kram <33
    annamariaa

    Linnea    •  

    Alla borde läsa för sina barn. :) Jag är glad att mina föräldrar och andra läste så mycket för mig när jag var liten. Det gjorde att jag lärde mig läsa själv när jag var liten och sedan dess har jag läst och läst och läst. :)

    Svar: Heller hur, man lör sig så otroligt mycket. Kram på dig
    annamariaa

    Helena, MsHisingen    •  

    Rätt bok och goda föräldrar kan göra underverk :)

    Svar: Exakt! Kram på dig :)
    annamariaa

    Monika    •  

    När jag gick i första eller andra klass så läste vår fröken högt ur Nils Holgersson. Jag minns att jag var helt fascinerad :)

    Svar: Ja, man blir ju så av böcker haha. Kram
    annamariaa

    Mia    •  

    Fint! Fortsätt alltid högläs

    Svar: Tack, högläsning är bäst. Kram
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s