• Bokbloggsjerka 26-29 feb 2016

     
    Nu är det dags igen för BOKBLOGGSJERKA
    Vad anser du om fanfic överlag och har du några bra lästips inom den genren?
    Jag gillar fanfics och läser ibland det. Jag läser fanfics på fanfiction.net eller tumblr. Jag läser mest om Harry Potter, Percy Jackson och nu på senare tid lite om The Lunar Chronicles, Jag har inga direkta tips, men håll utkik på rating systemet så då inte läser något som du inte vill. Jätte bra att läsa fanfiction om man shipar något som inte är canon. Tex, jag shipar Solangelo i Percy Jackson och eftersom det inte finns så mycket canon om dom (ännu) så då läser jag fanfic. Det kanske låter nu som om jag läser jätte mycket fanfiction men ungefär två gånger varje månad (?). Jag vet att en del tycker att fanfiction är skräp och "inte värt läsa" men det finns folk som gillar at läsa det. Det är ju av fans för fans. Funfact: Det längsta skönlitterära verket på engelska är en fanfic om Super Smash Bros och den är just nu 3,500,000 ord (den uppdateras fortförande!). Läs buzzfeed artiklen här.
     
    En bok som tar upp ämnet fanfics är Fangirl av Rainbow Rowell. Jätte bra bok om Cath som precis har börjat första året på collage. Hon driver en populär fanfic om Simon och Baz (karaktärer i kända böcker, jämförs ibland med Harry Potter). Det ända hon vill göra är att bli sams med sin syster igen och fortsätta skriv på sin fic. Men såklart blir det inte exakt så. 
     
    Vad har du för tankar kring detta?


    Lion´s Library    •  

    Min första tanke var ganska skeptisk men jag såg liksom för- och nackdelar med det. Nu har jag fått lite mer koll och tycker det är underbart att det finns för dem som har intresset :)

    Svar: Heller hur. Bra att det finns för dom som gillar det, alla behöver ju inte tycka om samma saker. Kram på dig <33
    annamariaa

    Monika    •  

    Jag vet inte om jag skulle kalla det för skräp, det behöver det ju givetvis inte vara, men jag förstår inte varför man sysslar med det. För mig blir det inte på riktigt om det inte är författaren själv som skrivit det, allt kan liksom inte vara som jag vill :)

    Svar: Fast ibland är det skönt att låsas, haha. Trevlig flykt ifrån verkligheten ibland, men förstår verkligen att det inte är allas grej. Kram <33
    annamariaa

    KajsaLisa    •  

    Jag tror det ställer väldigt speciella krav på den som skriver, för att det skall bli bra. Det bästa är väl när det blir en kärleksfull drift med det.
    Själv hade jag inte hört uttrycket tidigare.

    Svar: Ja, om man skriver fanfics så måste man veta vad man gör. Läspepp till dig, kram <33
    annamariaa

    Vargnatts bokhylla    •  

    Jag har aldrig läst någon fanfic så, men kan förstå att folk gillar att få vara kvar i älskade världar :)

    Svar: Testa vet jag! Kan (förhopningsvis) vara en rolig upplevelse <33 Kram
    annamariaa

    Ewelina    •  

    Tycker också om att läsa fanfiction och en del är riktigt bra skrivet! :)

    Svar: Eller hur, den del har så himla mycket talang. Kram <33
    annamariaa

    MissMagic    •  

    Jag är väldigt förtjust i fanfiction och håller med dig om att det är extra bra när man gillar par som inte blir ihop i originalverket :)
    Fangirl måste jag verkligen läsa. Det känns som en bok jag kommer kunna relatera till :)

    Svar: Då är fanfics som bäst :) Jag rekomenderar verkligen Fangirl jätte mycket! kram <33
    annamariaa

    Holavedsbruden Ewa K    •  

    Jag är positiv till fanfic men det ska vara bra gjort.

    Svar: ja, absolut. Man måste veta vad man gör och känna till karaktärerna. Kram <33
    annamariaa

    A ROOM OF MY OWN    •  

    jag har plockat lite här och lite där och förstår kanske lite mer av vad fanfiction är

    Svar: vad bra! det är alltid trevligt att lära sig något nytt. kram <33
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s