• All the bright places av Jennifer Nivers

     
    “You are all the colors in one, at full brightness.”
     
    Serie/Standalone/Genre: Standalone, ungdoms roman.
    Handling: Theodore Finch is fascinated by death, and he constantly thinks of ways he might kill himself. But each time, something good, no matter how small, stops him. Violet Markey lives for the future, counting the days until graduation, when she can escape her Indiana town and her aching grief in the wake of her sister’s recent death. When Finch and Violet meet on the ledge of the bell tower at school, it’s unclear who saves whom. And when they pair up on a project to discover the “natural wonders” of their state, both Finch and Violet make more important discoveries: It’s only with Violet that Finch can be himself—a weird, funny, live-out-loud guy who’s not such a freak after all. And it’s only with Finch that Violet can forget to count away the days and start living them. But as Violet’s world grows, Finch’s begins to shrink.
    Utgivningsår: 2015
    SidorHardcover400 pages
    Betyg: 4/5 sjärnor
     
    All the bright places av Jennifer Nivers. Eller Som stjärnor i natten som den heter på svenska. Jag personligen är så himla impad av både den svenska titeln och omslaget, båda passar till boken väldigt bra. Iallafall, denna boken bara jätte bra. Jag gillade dom två huvudkaraktärerna, dom var smarta och roliga. Särskilt Violet gillade jag, hon hade sina brister men det gjorde bara att jag gillade henne mer. En grej jag tyckte om i denna boken var att många karaktärer fick vara konstnärer, skrivare och "speciella". Annars brukar det vara så att bara en karaktär har doma egenskaperna och hen betraktas som konstig/är utstött. Dessutom var hela boken fram till slutet väldigt lättsam och gullig, trots att den handlade om sorgliga saker. Jag tyckte att handlingen var ganska förutsägbar, men det behöver inte bara vara dåligt. 
     
    Språket tyckte jag om, trots att det ibland var lite för omfattande. Jag gillade att Violet och Flinch citerade Virginia Woolf och åkte för att upptäcka sin stat tillsammans. Jätte bra roman om man är sugen på att läsa young adult med kompleca karaktärer och som handlar om psykisk ohälsa och kärlek. Men jag vet inte hur bra denna boken beskriver psykisk ohälsa, jag har inte så mycket erfarenheter kring detta men jag tror att Jennifer Nivers verkligen försökte sitt bästa med att inte romantisera det hela. Jag vet dock inte riktigt hur bra hon lyckades, men det finns nummer till massor av självhjälps center i slutet av boken och där berättar hon även om sina tidigare erfarenheter kring detta känsliga ämne. Om du har läst boken, skriv gärna dina tankar om detta i komentarerna. 
     
       <----- Det svenska omslaget. 


    Sofiii    •  

    Läste denna boken i sommras, riktigt sorlig och ändå ganska bra. Perfekt att läsa i hängmattan.

    Svar: Kan tänka mig det, i och för sig är nästan alla böcker bra på sommaren haha. kram
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s