• The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender av Leslye Walton

     
    I found it ironic that I should be blessed with wings and yet feel so constrained, so trapped. It was because of my condition, I believe, that I noticed life's ironies a bit more often than the average person. I collected them: how love arrived when you least expected it, how someone who said he didn't want to hurt you eventually would.
     
    Titel: The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender
    Författare: Lesley Walton
    Serie/Standalone/Genre: Magisk realism 
    Handling: Foolish love appears to be the Roux family birthright, an ominous forecast for its most recent progeny, Ava Lavender. Ava—in all other ways a normal girl—is born with the wings of a bird. In a quest to understand her peculiar disposition and a growing desire to fit in with her peers, sixteen-year old Ava ventures into the wider world, ill-prepared for what she might discover and naïve to the twisted motives of others. Others like the pious Nathaniel Sorrows, who mistakes Ava for an angel and whose obsession with her grows until the night of the Summer Solstice celebration. That night, the skies open up, rain and feathers fill the air, and Ava’s quest and her family’s saga build to a devastating crescendo.
    Utgivningsår: 2014
    Sidor: 300 sidor
    Omslag: Fakking fantastiskt. Blått, guld och dessutom har omslaget en sådan där lyxig känsla. Bokryggen är också sjukt fint trots att den inte syns på bilden.
    Betyg: 5/5 
     
    Gud vad jag älskar denna boken. Tror kanske det kan bli en ny favorit, men boken måste först liksom ligga och gro inne i mig så jag kan veta säkert. Men kanske! Boken är bara på 300 sidor, men ändå händer det så otroligt mycket. Man får följa Ava´s mormor, hennes mamma liv och Ava´s eget. Eftersom den första halvan (mer?) av boken är berättad i tredjeperson får man även andra karaktärers historia vid sidan av. Älskar det. Det finns otroligt många välutvecklade kvinliga karaktärer i denna boken, dom är trasiga, trassliga och fullständigt konstiga men ändå dessa fantastiska människor. Jag älskade Ava´s bästa kompis, hon var en underbar karaktär. 93 sidor in i denna boken grät jag, det är hur bra den var. En annan grej som jag älskade med denna boken var allt konstigt som hände, och att det inte var något konstigt för våra huvudkarktärer. Det fanns flera meningar som fick mig att fnissa och jag mitt hjärta bröts sönder och krossades flera gånger om. Jag kommer definitivt läsa om denna boken i framtiden, för jag är ganska säker på att det är en sådan bok som man får ut mer av om man läser den för andra gången.
     
    En grej som jag inte förstår är varför Sorrows är med i titlen? Eller det kanske finns någon mening med det? Jag vet bara inte vad jag tycker om det, om du har läst boken, vad tycker du? 











    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s