• Hjärta av jazz av sara lövestam

     
    Serie/Standalone/Genre: Standalone, roman
    Utgivningsår: 2012
    Sidor: Hardcover296 pages
    Omslag: Okej, inte så fint som jag tycker boken förkännar. 
    Betyg: 5/5
     
    Läste precis ut denna underbara bok! Hjärta av jazz heter den och är skriven av Sara Lövestam. Den handlar om 15 åriga Steffi som älskar jazz. Hon är mobboffer på en liten skola i Värmland. En dag går hon förbi ett äldreboende och hör en av sina favorit låtar strömma ut genom ett halv öppet fönster, hon kikar in och säger hej. Där sitter Alvar, 88 år och med massor av intressanta historier om hur jazzen kom till Sverige. Detta blir början på en varm vänskap. 
     
    Vissa delar av boken är skriven i nutid (2013) och vissa delar är tillbaka blickar medans Alvar berättar sin histori för Steffi. Boken växlar perspektiv och är det Steffi som berättar, ibland Alvar och ibland någon mindre viktig karaktär så som musikläraren eller Karro som mobbar Steffi. Boken skildrar unga drömmar, kärlek, mobning och demens. Jätte fin bok. Språket är ruskigt vacker och liksom griper tag i en. Det känns som man är med Alvar 1942 när han tar tåget till Stockholm för att börja leva sitt liv. Man är med Steffi när hon får sina kläder i kastade i toaleten av Karro, man känner hur ont det gör. I början av boken var jag inte van vid Sara Lövstams sätt att skriva och då tyckte jag boken var lite krånglig att förstå men efter ungefär 30-40 sidor lättade det och jag började förstå språket.
     
    Boken tycker jag påminner lite om En man som heter Ove. I och med tillbaka blickarna och den ovanliga vänskapen. Och både Ove och Alvar älskar en flicka så mycket att dom nästan går sönder. Men båda böckerna är unika på sitt egna sätt. 
     
    Jag grät ganska mycket när jag läste denna boken. Mest för den var så fin, men också sorlig på sina ställen. Jag är jätte taggad på att läsa Sara Lövestams nya bok, Som eld. Hjärta av jazz finns att köpa på Adlibris för 51 spänn (länk) eller att låna på dom flesta bibliotek.
    Läs. Den. Nu. Tack.


    Bokprinsessorna    •  

    Den här låter riktigt intressant måste kolla upp den snart. :D Tack för tipset

    Svar: haha varsegod :) kram
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s