• saker ingen ser av anna ahlund

     
    Titel: Saker ingen ser 
    Författare: Anna Ahlund
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: Svenska, ungdomsroman, standalone. 
    Handling: Det händer mycket i korridorerna på Sibylla allmänestetiska läroverk. Där finns Fride som är så kär i Miriam att hen inte kan tänka på annat. Yodit som målar och försöker ta plats i gänget. Johannes som läser Karin Boye och försöker få plats i livet. Aron, vars tvillingsyster Linn fick all talang. Och Linn, som undrar vad hon ska göra med den. Och så är det Sebastian, han som ska kyssa en ny person varje månad. Ett nyårslöfte som trasslar till saker för fler än honom själv.
    Utgivningsår: 2017
    Sidor: 412
    Förlag: raben&sjögren
    Omslag: Tycker om det, särskilt titlen och hur bilderna under liksom överlappar varandra. 
    Betyg: 4/5 
     
    Sebastian böjer sig fram och tar en ballerinakaka från fatet. Han snurrar den medan han tar små tuggor med framtänderna, runt runt tills bara mittenbiten med chokladkrämen är kvar. Han balanserar den på fingret och räker över den till Fride. Hen tar den och stoppar in den i munnen utan att släppa duken med blicken. 
                      Det känns som en så självklar sak för dem, som om de gjort så med tusen ballerinakakor tidigare. Yodit kan inte hjälpa det, men tanken skaver i henne. Hon är den nya här, fortförande. Den som det är smidigt att ha filmkvällar hos, för att hon har en stor soffa och en projektor. Hon kommer aldrig ha känt de anda lika länge som de har känt varandra. 
     
    Tyckte om denna boken så mycket! Gillar särskilt hur vi får följa ett kompisgäng, tycker Ahlund har fått till dynamikan mellan karaktärerna väldigt snyggt. Jag känner igen alla känslor som karaktärerna känner och det känns väldigt realistiska. Det är nog bokens största styrka - karaktärerna då alltså. (Men jag stör mig lite på Sebastian? Är kanske den ända som tycker så men han är lite för självgod enligt mig. Bättre mot slutet iallefall) . Dock tycker jag boken gott hade kunnat varit 50 sidor längre, ibland känns det lite som att historien snabbspolas. Språket är ganska enkelt, men jag tycker det passar eftersom gruppens målgrupp ändå är tonåringar. Tror det behövs flera sådan här böker på en svenska ungdomsmarknaden. 
     
    Hundra miljoner pluspoäng också för hur inkluderande denna boken är. Älskar att ingen behöver säger att Sebastian är bi, och att ingen gör en stor grej över att Fride föredrar pronomet hen. Så skönt att få vara i en verklighet där alla får vara som de är, även bara för en liten stund.


    Elsa    •  

    ah tack för tips! behöver nåt att läsa ju, i höstrusket, men det är alltid en risk att ge sig in i något oprövat

    e btw en stor beundrare av din balla design!

    Svar: tack så jättemycket! hoppas du hittar någon bra bok <3 kram
    anna










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s