• Why We Broke Up av Daniel Handler

     
    But that’s why right there it was doomed. We couldn’t only have the magic nights buzzing through the wires. We had to have the days, too, the bright impatient days spoiling everything with their unavoidable schedules, their mandatory times that don’t overlap, their loyal friends who don’t get along, the unforgiven travesties torn from the wall no matter what promises are uttered past midnight, and that's why we broke up.
     
    Titel: Why We Broke Up
    Författare: Daniel Handler & Maira Kalman (illustratör) 
    Serie/Standalone/Genre: YA Contemporary
    Handling: I'm telling you why we broke up, Ed. I'm writing it in this letter, the whole truth of why it happened. Min Green and Ed Slaterton are breaking up, so Min is writing Ed a letter and giving him a box. Inside the box is why they broke up. Two bottle caps, a movie ticket, a folded note, a box of matches, a protractor, books, a toy truck, a pair of ugly earrings, a comb from a motel room, and every other item collected over the course of a giddy, intimate, heartbreaking relationship. Item after item is illustrated and accounted for, and then the box, like a girlfriend, will be dumped.
    Utgivningsår: 2011
    Sidor: 354 sidor
    Omslag: Precis omslaget kanske inte är den finast jag äger, men boken överlag är så otroligt fin! Massor med bilder inuti och sidorna är sådär tjocka. Om man tar av omslaget och tittar på boken utan det är det ritat massor av rosenblad. Detta kan vara en av dom vackraste böckerna jag äger.
    Betyg: 4/5 
     
    Denna boken var verkligen speciell, på ett bra sett. Hela boken är uppbyggt som ett jätte långt brev och jag gillade hur bilderna i boken tillsammans med texten byggde upp historien. Bilderna i boken är helt fantastiska, och jag tror att dom är en andledning till att jag gillar denna boken. Språket var jätte fint, men ibland blev det lite för mycket med filmsnacket. Språket var liksom lite som man tänker, osamanhängande och ibland lite rörigt. Själva handlingen var bra, men det var inte därför jag läste denna boken. Jag har läst andra människors recensioner av denna boken och dom säger att när dom läste denna boken så kändes det som om dom var med om ett uppbrott, men riktigt så kände inte jag. Jag tyckte att Ed, kärleksintresset var en kanske dålig kille och jag ville att Min och han skulle göra slut. Såklart att jag tyckte att det var sorligt, men mer som om Min var min kompis och jag stöttade henne. Trotts att Min inte alltid var den snällaste eller den mest smarta personen tyckte jag ändå om henne, jag känner igen mig själv i henne. Hon kändes ganska verklig ändå. Varför boken inte fick full pott var att det var en del teaman och klyschor i denna boken som jag himlade mina ögon åt, men en bok kan ju inte ha allt. 
     
     
     


    MissMagic    •  

    Åh jag ska definitivt skaffa denna. Tack för tipset :)

    Svar: Roligt att hjälpa till! Kram
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s