• För att kunna leva av Yeonmi Park

     
    Titel: För att kunna leva 
    Författare: Yeonmi Park
    Serie/Standalone/Genre: Biograf, standalone. 
    Handling: Yeonmi Park drömde inte om frihet när hon flydde från Nordkorea. Hon visste inte ens vad frihet innebar. Det enda hon visste var att hon flydde för livet, att om hon och hennes familj stannade kvar skulle de dö - av svält, eller sjukdom, eller till och med genom avrättning. Det här är berättelsen om Parks kamp för att överleva i en av världens mest brutala och slutna diktaturer. Vi får följa författaren från uppväxten i den nordkoreanska gränsstaden Hyesan till flykten till Sydkorea via Kinas undre värld av människosmugglare och trafficking; och hur hon sedan utvecklas till en ledande människorättsaktivist - innan hon ens fyllt 21. För att kunna leva är en stark, insiktsfull och angelägen inifrånskildring av en tillvaro som hittills mestadels har varit dold för omvärlden.
    Utgivningsår: 2015
    Sidor: 286 sidor
    Omslag: Ärlig mot boken, och passande. 
    Betyg: 3/4 (jätte svår att betygsätta eftersom det inte är en bok i syfte att underhålla och iochmed att den handlar om så mycket hemskt) 
     Eter jag skrev denna recentionen fick jag ett ex av denna boken ifrån Massolit Förlag, tack så jätte mycket!
     
    Jag lånade denna boken på bibloteket och sedan bara låg den hemma hoss mig oläst. Sedan när det var dags att lämna tillbaka boken så kände jag ett behov av att läsa den. Så jag läste ut den på några dagar och tyckte det var en väldigt intressant och hemsk historia. Dom två första tredjedelarna av boken var jätte bra, intressanta och bra skrivet. Men den sista tredjedelen av boken tyckte jag var lite sämre, jag vet inte om det var att det blev för mycket hemskheter på en gång eller om boken helt enkelt tappade lite på slutet. Men detta är ju inget skönlitterärt verk, och ska inte bli bedömt på det sättet. Resan som Yeonmi gjorde var iallefall otroligt hemsk och det är helt sjukt att värden ska vara så här. Jag känner mig så himla hjälplös. Jag vill ju göra så mycket jag kan för att alla ska få det bättre med det känns bara som en droppe i ett stort svart hav. Men efter boken kände jag iallefall ett litet hopp om en bättre värd för mäniskor som mår dåligt. Jag måste också bara inflika att jag lärde mig mycket om Nordkorea. Jag viste inte att deras diktator styde med känslor, jag trodde han styrde med våld. Även intressant vad ord och uttryck kan göra för ens frihet och tankegång.











    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s