• 2 serieromaner - MAUS och Lajka

     
    Titel: Maus 
    Författare: Art Spiegelman
    Serie/Standalone/Genre: Serieroman, 
    Handling: Handlingen kretsar kring författarens far, Vladek Spiegelman, och om hur denne överlevde Förintelsen. Maus är tecknad med djur, där bland annat judarna är möss, tyskarna katter och polackerna grisar. Boken pendlar mellan "nutid" där man får se samtal mellan Art och hans far och deras vardag och Förintelsen.
    Utgivningsår: 1986
    Sidor: 296 sidor
    Omslag: Stark, och det syns vad boken handlar om. 
    Betyg: 4/5
     
    Det känns jätte konstigt att recensera och betygsätta denna boken eftersom det ändå är en verklig berättelse något av det fruktasvärda som någonsin har hänt. Så förlåt om dettaa jag skriver blir skevt, men vill ändå dela med mig av mina tankar. Berättarstilen var väldigt gripande och hur berättlsen skiftade mellan "nutid" och Förtidelsen var verkligen smart. Dessutom gillar jag att det är en serie roman, den känns lite mer lättillgänglig då. Det kan vara svårt att ta in Förintelsen och WWII när man bara pratar om det i skolan men jag tycker att denna boken visade att det var enskilda männiksor som dog, inte bara siffror. Tycker att man på gymnasiet eller i nian ska läsa denna boken i skolan. Tror det ska öppna ögonen för många. Kan verkligen rekomendera denna boken. 
     
     
    Titel: Lajka
    Författare: Nick Abadzis
    Serie/Standalone/Genre: 
    Handling: Laika was the abandoned puppy destined to become Earth's first space traveler. This is her journey. Nick Abadzis masterfully blends fiction and fact in the intertwined stories of three compelling lives. Along with Laika, there is Korolev, once a political prisoner, now a driven engineer at the top of the Soviet space program, and Yelena, the lab technician responsible for Laika's health and life. This intense triangle is rendered with the pitch-perfect emotionality of classics like Because of Winn Dixie, Shiloh, and Old Yeller.
    Sidor: 208 sidor
    Omslag: Gulligt, jag gillar den blåa färgen och såklart hunden!
    Betyg: 4/5 
     
    Om du är intresserad över att tvivla på vetenskapen så kan du absolut läsa denna boken. Den är superfin och sorglig. Lite mycket namn och fakta ibland, men annars var det en jätte trevlig bok. Särskilt bilderna var väldigt vackra och jag gillar att läsa om historia. Jag har alltid varit väldigt intresserad om historien om Lajka, och jag tyckte det kändes "kul" (i brist på bättre ord) att läsa om henne för att lära sig mera. 
     
    Detta blev två väldigt korta recensioner, men ibland kan det vara skönt att göra två sådanna också. Hoppas ni blev intresserad av att läsa någon. Om ni har några tips på bra serie romaner så kan ni hojta till i kommentar. 


    Lisa    •  

    Jag gillar väldigt mycket Saga serien. Den är super bra. Tror defitivt att jag ska kolla in doma två.

    Svar: Åh, jag håller på med den nu. Är på volym tre en så länge. Kram
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s