• Scarlet av Marissa Meyer

     
    “Her mind emptied of everything but the gusting wind and how fragile Wolf looked in that heartbeat, like one movement could break him open.” 
     
    Serie/Standalone/Genre: Andra boken i The Lunar Chronicles, Sci-Fi
    Utgivningsår: 2013
    Sidor: Hardcover452 pages
    Omslag: Fint, gillar den röda färgen. Inte så mycket övergången till lila dock. Tycker detta är et fulaste omslaget i serien.
    Betyg: 5/5
     
     
    Scarlet av Marissa Meyer är den andra delen i The Lunar Chronicles. Cinder den första delen resenserade jag här. Tips om man absolut inte vill bli spoilad på Cinder att sluta läsa! Cinder är en nyfattning på Askungen med en sc-fi twist, och Scarlet en nyfattning av Rödluvan. Som underförstått har Scarlets mormor försvunnit. Polisen tror att hon har gått iväg på egen hand, hon var gamal och galen. Men Scarlet är övertygad om att något fruktansvärt har hent hennes mormor. När hon träffar den mysteriska Wolf, en ung kille som slåss för pengar vill han hjälpa Scarlet att hitta sin mormor. Scarlet bestämmer sig för att låta Wolf hjälpa henne och tillsammans ger dom sig ut på en resa. Samtidigt får vi också följa Cinder när hon tillsammans med Thorne, en charmig brottsling flyr ifrån regeringen och Lunar folket. När Scarlet och Cinders vägars korssars avslöjas flera sanningar. 
     
    Denna boken var en sådan fantastigsk läsupplevelse för mig, men som litteratur kanske den här boken inte är det bästa. Men jag läste ut den på två dagar, grät mycket och har fortförande inte släppt taget om Scarlet. Denna boken var precis vad jag behövde i rätt ögonblick, omöjlig kärlek blandat med äventyr och skratt. Om man har lite svårt för kärleks-draman ska man kanske inte har så höga förväntningar. Jag har läst många som stör sig på Wolf, en av huvudkaraktärerna men jag tyckte han var fantastisk. Allt jag försöker skriva är att gå inte in denna boken med för höga förväntningar som den inte kan leva upp till. Den är en young adult sc-fi retelling av Rödluvan så om man redan innan stör sig på det konceptet så kanske kan ska läsa något annat. Jag gillade Scarlet också som karaktär, hon var väldigt annulunda ifrån Cinder och en helt annan berättar röst. Fast för mig var denna boken 5/5 sjärnor! Verkligen precis vad jag behövde. Romansen i denna boken, alltså <333


    Alexxx    •  

    Denna serien är så himla himla himla bra. Du kommer smälla av när du läser Cress!

    Svar: Ska läsa den snart! Tagga <33
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s