• I´ll give you the sun av Jandy Nelson

     
     “Or maybe a person is just made up of a lot of people,” I say. “Maybe we’re accumulating these new selves all the time.” Hauling them in as we make choices, good and bad, as we screw up, step up, lose our minds, find our minds, fall apart, fall in love, as we grieve, grow, retreat from the world, dive into the world, as we make things, as we break things.”
     
    I´ll give you the sun av Jandy Nelson lästes i december månad. Jag ger dig solen heter den på svenska. Jag tyckte om denna boken. Inte alls lika mycket som The sky is everywere (Himlen börjar här), Jandy Nelsons debutnovell. Så här beskrivs handlingen på goodreads:
     
    Jude and her twin brother, Noah, are incredibly close. At thirteen, isolated Noah draws constantly and is falling in love with the charismatic boy next door, while daredevil Jude cliff-dives and wears red-red lipstick and does the talking for both of them. But three years later, Jude and Noah are barely speaking. Something has happened to wreck the twins in different and dramatic ways . . . until Jude meets a cocky, broken, beautiful boy, as well as someone else—an even more unpredictable new force in her life. The early years are Noah's story to tell. The later years are Jude's. What the twins don't realize is that they each have only half the story, and if they could just find their way back to one another, they’d have a chance to remake their world.
     
    Jag gillade sättet historian var uppbygd, den kändes väldigt välarbetad och genomtänkt. Varanat kapitel är ur Noahs synsätt tre år tidigare och varanat kapitel ur Judes perspektiv tre år senare. Språket var också vackert och känns ärligt. Noah och Jude tyckte jag kände lite krystade? Alltså som om Jandy jobbade lite för hårt med att göra dom inperfekta. Gillade också att boken hade stora influenser av ödet och magi. Vet inte riktigt vad det var med denna boken som gjorde att den inte kändes helt rätt. Läste ut den på två dagar och skrattade lite, men jag grät inte. Jag som gråter lätt, alltså jag gråter mycket till Frozen, trots att jag har sett den flera gånger. Så är det ett tecken på att jag inte riktigt fasnde, men jag uppskattade fortförande boken. Den får 3 sjärnor av mig i betyg. Men vet att många tycker den är en solklar femma, så läs den och avgör själv. 











    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s