• Pojkarna av Jessica Schiefauer

     
    Serie/Standalone/Genre: Standalone, ungdoms bok.
    Handling: På dagarna utstår Kim tillsammans med sina tjejkompisar Bella och Momo killarnas kränkningar, men på nätterna dricker de av nektarn från en fantastisk blomma som förvandlar dem till pojkar. Kim kan inte få nog av friheten i en annan kropp och blir som pojke också kär i Tony. Tillsammans upplever de både spänning och attraktion, men som tjej är inte Kim intressant för Tony.
    Utgivningsår: 2011
    Sidor: Hardcover, 188 pages
    Betyg: 3/5 sjärnor
     
    Ojoj, detta är nog den mest speciella boken jag har läst. Bra, men konstig. Värd att läsa om man letar efter en egendomlig bok. Säker jätte intressant att diskutera i feministisk bokklubb (eller vanlig bokklubb för den delen också). Denna boken får en verkligen att tänka efter, mycket kring det patriarkat samhället. På dagarna så kränker Kims, Bellas och Momos kill-klass"kompisar" dom, men när dom är iklädda en killes kropp så delar som gärna med sig öl och behandlar dom som en i gänget. Jag vet att det inte är just precis såhär för alla, en del kvinnor har aldrig blivit utsatta för tafsning eller kränkringar. Men det betyder inte att det inte existerar i samhället, för jag har upplevt det. När man är på en fest och helt plötsligt är någons främlings händer på ens kropp. Eller när killarna i sin systers klass kallade tjejerna horor i (freaking) femman. Eller när det står i tidningen att en tjej på sin egen skola har blivigt våldtagen, då går det inte att blunda. Det är så jävla fucking sjukt att sånt har fortförande händer! Jag blir så arg för man känner sig helt maktlös, det känns inte som man kan göra något för att förändra samhället. Denna boken vann Augustpriset 2011 som "Bästa ungdomsbok", det tycker jag den är värd. Varför jag inte gav denna boken högre än en trea i betyg för för jag tyckte den var väldigt obehaglig att läsa, jobbiga scener med mycket våld och med målande beskrivningar. Om du har läst denna boken, dela gärna med dig av dina tankar i komentarsfältet. 


    Lion´s Library    •  

    Skulle också tycka det var jobbigt att läsa alltför grymma och dessutom välbeskrivna scener. Jag har hennes När hundarna kommer, och den ska jag väl ta och läsa om inte allt för lång tid :) Är nyfiken på den just för att den hyllats så.

    Svar: När hundarna kommer står också på min TBR. Ja, det har hyllats väldigt mycket, hoppas den förtjänar det. Kram
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s