• Ja jag har mens, hurså? av Clara Henry

     
    Varför blev mens, med tillhörande skam och stigma, något vi skulle behöva upptäka på egen hand och ensamma hitta en lösning på?
     
    Serie/Standalone/Genre: Fackbok om mens, standalone.
    Handling: Mens alltså. Vad är det egentligen? Komikern och Youtube-fenomenet Clara Henry har svaret. Här delar hon med sig av sina egna erfarenheter och tips till alla som har eller väntar på att få mens. Innebörden av menstruation, den historiska behandlingen av mens i olika samhällen och religioner, sambanden mellan mens och jämlikhet - allt detta förklarar Clara med sin unika och förhållande röst.
    Utgivningsår: 2015
    Sidor: 187 sidor (många sidor med bilder mm)
    Omslag: Roligt, jag gillar typsnittet. Känns passande till målgruppen.
    Betyg: 5/5 
     
    Sådär några månader efter alla andra har läst denna boken har jag nu äntligen läst denna gryma bok. Jag gillade denna boken jätte mycket. Den var rolig, informationsgivande och ställde frågor som fick en att tänka. Varför är det snyggt på tjejer att ha långa naglar och äckligt för killar? (Svar: patriarkatet). Jag älskar hur Clara förklarar, trots att det kan bli lite plottrigt ibland. Jag läste ut denna boken på typ tre timmar, den går väldigt snabbt att läsa efter som flera sidor inte innehåller så mycket text. Formgivningen av denna boken är jätte fin, jag älskar som sagt akvarell illustrationer och det fanns det flera stycken i denna boken. Jätte bra intruduktion till feminism och mens för unga. Clara peppar unga tjejers självförtroende och jag önskar att varje mellanstadie (och högstadie) elev kunde läsa denna boken. För det är så jävla konstigt att man ens skäms för mens? Liksom det har funnits forever och alla mäniskor lever pga av mens. Jaja, vill du läsa mer om sånt får du läsa boken. Rekomenderas 110%. 


    Vargnatts bokhylla    •  

    Jag lyssnade på den som ljudbok, tror folk kollade lite udda på mig på bussen när den fick mig att skratta högt ibland :P

    Svar: Hahah, kan tänka mig att du var bra som ljudbok. Kram :)
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s