• tio st diktsamlingar - ariel, södergran och elementens minne mf.

     
     
    Värdkroppen                                                                    The Dream in the Next Body                               Samlade dikter Edith Södergran
     
    Vill inte göra hela recensioner för diktsamlingar, för de är oftast väldigt korta och jag har inte så mycket att säga om dom. Så tänkte när jag har läst drygt tio stycken så gör jag ett uppsammlingsinlägg där jag bestriver lite om dom och var jag tänkte. Jag älskar biblotekes poesi hörna, där finns så himla mycket fint. Jag brukar alltid låna hem typ fem stycken böcker därifrån och ha hemma, så om man inte känner för att läsa någonting tjock bok så kan man bara ta en diktsamling. Då blir jag genast pepp på att läsa mer och det är fint att behöva tänka igenom vad det egentligen står. Och om man inte fattar vad som står så gör det ju ingenting liksom. 
     
    Värdkroppen av Sevi Kumral - 3/5 stjärnor. Lite oklar ibland men också en del fina metaforer och rim. Gillar särskilt textstycket jag har tagit kort på där uppe. 
    The Dream in the Next Body av Gabeba Baderoon - 4/5. Kändes lite som milk and honey på något sätt? Och jag älskar milk and honey. Nästan samma stil. Fint flyt och gulliga dikter om växer och katter. 
    Ariel av Sylvia Plath - 3/5 - Denna var nog lite för svår för mig, jag fattade inte riktigt för att vara ärlig. 
    Vaxdukshäftet av Edith Södergran - 4/5. Gillar Södergran väldigt mycket, och denna var det första jag läste av henne. Gillar man av denna samlingen kunder föreställa sig hennes tonårstid. 
    elementens minne Allt bevaras förvaras by Arne Johnsson - 4/5. Väldigt oklart vad detta är för typ av bok egentligen, en del dikter och en del andra saker. Fint iallefall. 
    Jord som drömmer av Krister Gidlund - 4/5. Tyckte mycket om denna faktiskt. 
    Regnet och Gräset: Dikter av Pamela Jaskoviak - 2,5/5. Nja, många dikter handlade om hur det var att vara mamma och kunder verkligen relatera till det. 
    Det här är hjärtat av Bodil Malmsten - 4/5. Gillar hur den fungerar som en ända lång dikt och som många små. Älskar hur central roll hjärtat som muskel har. 
    milk and honey av Rupi Kaur - 5/5. Älskar denna. Har läst om den några gånger sedan jag läste den i sommras, och den slår mig lika stark varje gång.
    Wild av Ben Okri - 3/5. Fattade inte riktigt denna häller. En del rim och sånt var fint men andra dikr var för smarta för mig. 
     


    Johnb358    •  

    It's a mammoth playground built of mountains, hills, lakes, rivers, valleys, woodlands,and beaches. bedefeggedgc










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s