• En olustig början av Lemony Snicket

                                      
     
    Titel: En olustig början 
    Författare: Lemony Snicket
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: 
    Handling: "Jag är ledsen att behöva säga det, men boken du håller i din hand är mycket otrevlig. Den berättar en tragisk historia om tre olyckliga barn. Syskonen Baudelaire, Violet, Klaus och Sonny, är både trevliga och begåvade, men deras liv är fullt av olyckor och elände. Redan på bokens första sida, då barnen leker på stranden och får fruktansvärda nyheter, och vidare genom hela boken lurar olyckan över dem. Dessa olycksaliga barn verkar, likt magneter, dra till sig obehagliga händelser. Bara i denna första bok ställs de tre syskonen Baudelaire inför en girig och motbjudande skurk, kliande kläder, en fasansfull edlsåvda, en elak sammansvärjning med planer för att stjäla deras pengar och kall gröt till frukost. Det är min plikt att skriva ned dessa otrevliga berättelser om de olycksaliga syskonen Baudelaire, men det finns inget som hindrar dig får att köpa en trevlig bok med ett lyckligt slut i stället. 
    Högaktningsfullt
    Lemony Snicket" 
    Utgivningsår: 2012 (på svenska) 
    Sidor: 176
    Förlag: Egmont Richter AB
    Omslag: gulligt och fint! känns väldigt barnboksvänligt. 
    Betyg: 3/5

    Jag tycker om denna boken. Jag gillar hur smarta och modiga syskonen är och hur dom älskar att läsa. Hur hemsk historien är och hur mycket äventyr det finns med i den. Jag gillar hur tonen alltid är lätt och att man alltid tror att syskonen ska klara det. Men den är skriven för en yngre publik, och till skillnad från en del middelgrade är den svårt att hitta något mer i denna historian. Vi får följa berättelsen genom Lemony Snickets anteckningar så kändes det som en vägg mellan mig och huvudkaraktärerna. Berättarperspektivet är trevligt ibland, det känns som en väldigt verklig historia och jag tror att man som yngre barn kan tycka det känns mer verkligt när det inte bara är en “vanlig författare” som har skrivit böckerna utan en karaktär i den faktiska boken. Men det distanserar mig från karaktärerna och jag skulle nog har tyckt om den mer om jag hade fått veta vad syskonen verkligen tänkte och kände (och om jag var typ tio år). Jag blev väldigt såld på historien iallefall, så ska börja kolla på Netflixserien som är basserat på denna bokserie. Jag tror den kommer vara riktigt bra. 












    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s