• The School of Good and Evil av Soman Chainani

    Visar 2017-01-12 07.42.18 2.jpg
     
    "If you say anything smug or stuck-up or shallow, I'll have Reaper follow you home."
    "But then I can't talk!
     
    Titel: The School of Good and Evil 
    Författare: Soman Chainani
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: The School for Good and Evil, #1/3. Middle Grade fantasy. 
    Handling: The first kidnappings happened two hundred years before. Some years it was two boys taken, some years two girls, sometimes one of each. But if at first the choices seemed random, soon the pattern became clear. One was always beautiful and good, the child every parent wanted as their own. The other was homely and odd, an outcast from birth. An opposing pair, plucked from youth and spirited away.

    This year, best friends Sophie and Agatha are about to discover where all the lost children go: the fabled School for Good & Evil, where ordinary boys and girls are trained to be fairy tale heroes and villains. As the most beautiful girl in Gavaldon, Sophie has dreamed of being kidnapped into an enchanted world her whole life. With her pink dresses, glass slippers, and devotion to good deeds, she knows she’ll earn top marks at the School for Good and graduate a storybook princess. Meanwhile Agatha, with her shapeless black frocks, wicked pet cat, and dislike of nearly everyone, seems a natural fit for the School for Evil. But is life that easy? In ordinary life perhaps, but in a fairytale absolutely no. Sophie ends upp in the School for Evil and Agatha in the School for Good. Is it a mistake? 
    Utgivningsår: 2013 
    Sidor: 488 sidor 
    Förlag: HarperCollins
    Omslag: Jag gillar det väldigt mycket! Särskilt färgerna och detaljerna. 
    Betyg: 3.5/5 
     
    Den första boken jag läste 2017! Och jag gillade den. Tyckte den var väldigt rolig och lätt att läsa. Själva värden boken utspelar sig i är väldigt kreativ, den är läskig, knasig och sockersöt. Det tyckte jag var det bästa med denna boken, att allting var så knasigt. Barnen i denna boken är superelaka, alltså ingen håller tillbaka någonting, vilket är ganska roligt att läsa. Gillade också vänskapen mellan Agatha och Sophie, den kändes äkta. Min favoritdel av boken är där Sophie blir galen, tycker hon är var riktigt cool och läskig. Denna boken fokuserar ganska mycket på skönhet och det typiska porträttet av godhet och ondska vilket jag tycker är synd, för om den inte hade gjort det så mycket hade den fått högre betyg. Svårt att beskriva mina känslor, tycker att vissa dela att den är riktigt bra och vissa delar ganska dåliga. Jag tyckte den var kul att läsa iallefall, men vet inte om jag läser fortsättningen. 


    Emelie    •  

    Åh har dessa på min tbr!

    Svar: hoppas du gillar dem! kram
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s