• everything, everything by nicola yoon

     
    There’s a Japanese phrase that I like: koi no yokan. It doesn’t mean love at first sight. It’s closer to love at second sight. It’s the feeling when you meet someone that you’re going to fall in love with them. Maybe you don’t love them right away, but it’s inevitable that you will.
     
    Titel: Everything, Everything 
    Författare: Nicola Yoon
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: Kärleks-ungdoms-roman. Standalone. Heter Ingenting och allting på svenska. 
    Handling: Maddy lider av en extremt ovanlig sjukdom som i princip innebär att hon är allergisk mot världen. På sjutton år har hon aldrig varit utanför huset. Hon fördriver sina dagar med att plugga på distans, umgås med sin mamma och sköterskan Carla och läser mängder av böcker. Så en dag flyttar den jämnårige Olly in i huset bredvid – svartklädd, graciös som en katt och med ögon blåa som Atlanten. Fascinerade betraktar de varandra från varsitt fönster. Men när de börjar chatta och lär känna varandra på riktigt inser Maddy att hon måste få träffa honom, vilka riskerna än är. För vad är egentligen livet värt om man aldrig får veta hur det är att älska någon på riktigt?
    Vi kanske inte kan förutsäga framtiden, men vissa saker går ändå att förutspå. Som att jag kommer att bli kär i Olly. Och att det kommer att sluta i katastrof.
     
    Utgivningsår: 2015
    Sidor: 310 sidor 
    Förlag: Delacorte Books for Young Readers
    Omslag: i very much approve, älskar färgerna och hur enkelt det är. 
    Betyg: 5/5 
     
    Allt jag vill ha från en bok!
    1. En fin och sorlig kärlekshistoria, check
    2. Familjerelationer tar mycket plats check
    3. Får en att se livet lite annulunda <33 check
    Tycker verkligen denna är en boken borde vara med på allas läslista. Den är kort, kul, sorlig och bara underbar. Jag gillade hur den var skriven, känns lite som om man tänker på samma sätt som denna boken är uppbyggd. Det kanske bara är jag som tycker så. Det är små teckningar, lappar, chattkonversationer mm. Det bidrar verkligen till historien. Maddy är också en så himla fin karaktär, hon försöker alltid göra det rätta även om det blir fel ibland. Jag önskar att Olly kanske hade fått ta lite mer plats, men förstår också att fokuset ligger på Maddy och hennes historia. 
     
    Lite längre ner kommer en spoiler! Varning spoiler 
     
     
     
     
     
     
     
    Spoiler, läs EJ om du inte har läst boken: 

    Jag älskar hur hela historien är en ny variation av snövit. I början säger Maddy till Olly att i originalberättelsen är det Snövits mamma som stänger in henne för hon inte vill att hon dela med sig av sin skönhet till värden. Lite som i boken alltså. Tyckte det bara var så himla fint tillägg.

     











    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s