• The Dream Thieves av Maggie Stiefvater

     
    In that moment, Blue was a little in love with all of them. Their magic. Their quest. Their awfulness and strangeness. Her raven boys.
     
    Titel: The Dream Thieves 
    Författare: Maggie Stiefvater
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: The Raven Boys (Kretsen på svenska) #2, fantasy, Drömtjuvarna heter den på svenska.
    Handling: När Adam, Gansey och Ronan mötte Blue förändrades deras liv på ett dramatiskt sätt. Nu händer det igen leylinjerna som leder runt den förtrollade skogen Cabeswater har vaknat. Allt ställs på sin spets. Ronans märkliga, svårtydda drömmar håller på att ta över hans liv, och han måste nu försöka bemästra sina övernaturliga förmågor. Finns det ett samband mellan drömmarna och den försvunna skogen? Ungdomarna får höra talas om en relik, ett märkligt ting som kan förse sin ägare med möjligheten att stjäla drömmar. Samtidigt känner de alla att en gåtfull och olycksbådande kraft närmar sig, som om nå gon eller något till varje pris vill komma över reliken.
    Utgivningsår: 2013
    Sidor: 437 sidor
    Förlag: Scholastic Press
    Omslag: Gillar verkligen målningen och själva färgerna, men jag kan tycka att titlen kunnde ha varit lite mer framträdande. 
    Betyg: 4/5
     
    Jag gillar denna denna serien så mycket. Denna boken var inte riktigt lika bra som den första delen The Raven Boys, men fortförande bra. Varför jag inte gillade den lika mycket är någ för att i denna boken var det en del droger och alkohol. Inte så att det romantiserades, det porträtterades som något väldigt mörk vilket gjorde att stämningen i boken blev ganska dyster. Ronan, som denna boken fokuserar mest på är en väldigt svår karaktär, han har gått igenom mycket jobbigt. Jag gillar Ronan, han har ett gott hjärta och bryr sig om dom andra väldigt mycket. Adam tycker jag nog om minst, jag gillar inte hans sätt att tänka. Hoppas han växer som karaktär under seriens gång. Det var även en hel del scener i denna boken som fick mitt feministiska hjärta att bli slå några extra slag. Blue är så cool, och även om jag tyckte om henne i första boken så älskade jag henne i denna. Kan verkligen rekomendera denna serien <333


    Emelie Karlsson    •  

    Måste ta och läsa dom här böckerna snart!

    Svar: Det tycker jag verkligen! Kram
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s