• Since You´ve Been Gone av Morgan Matson

     
    I was still a little amazed that this was happening. That this, the thing that had seemed so impossible, so terrifying, so utterly beyond me, was happening. I was having fun. And that I was the one who made it happen. "I did it," I said out loud, sendind my voice up to the stars above me, not really caring if the others heard me.
     
    Titel: Since You´ve Been Gone
    Författare: Morgan Matson
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: Ungdomsroman, standalone, modernista släpper den i augusti.
    Handling: Emily är på väg att ta en del ovanliga risker och uppleva sin mest oväntade sommar någonsin. Innan hon träffade Sloane gick hon inte på fester, pratade knappt med killar, och gjorde aldrig något galet. Sen kom Sloane in i bilden: en social virvelvind och den bästa sortens bästis – någon som rycker ut dig ur ditt skal. Men precis innan vad som skulle ha blivit en episk sommar, så bara… försvinner Sloane. Kvar finns bara en slumpmässig Att göra-lista med tretton bisarra uppgifter som Emily aldrig skulle få för sig att göra. Men tänk om de kan leda henne till Sloane?
    Utgivningsår: 2014
    Sidor: 449 sidor 
    Förlag: Simon & Schuster 
    Omslag: Tycker det är super gulligt och somrigt. Dessutom gillar jag gröna böcker. 
    Betyg: 5/5 
     
    Denna boken är som om man konserverar sommar på flaska. Helt underbar alltså. Hela boken fick mig att vilja gå ut på äventyr och "ta tillvara" på sommaren typ. Det tycker jag är ett väldigt bra betyg. Boken fick mig att skratta och gråta, bli frustrerad på karaktärerna och sitta uppe och läsa sent på natten. Jag gillade specielt fokuset på kompis relationer, något som jag tycker man inte får se sådär super ofta i böcker. Jag älskade att man fick läsa "tillbaka blickar" om Emily och Sloane liv, det kändes som om det bidrog till varför vänskapen kändes så äkta. Jag kan tycka att slutet var lite hastigt. Min bok hade ett smakprov av en annan bok i slutet, så jag trodde liksom att det var mycket mer kvar i boken än det var, jag blev lurad helt enkelt. Språket är sådar lagom fint utan att det tar för mycket fokus ifrån historien. Denna boken är för det kritiska ögat kanske inget mästervärk, men den fick mig att bli glad och må bra. Det är ju minst lika viktigt. 


    Emelie Karlsson    •  

    Åh Morgan Matson! Second Chance summer är min favoritbok! Tänkte läsa igenom alla hennes böcker igen, men har inte läst på över två veckor - hemskt! :(((

    Svar: Second Chance Summer och Amy and Rogers tänker jg läsa nästa sommar. Hoppas du kommer ur din "reading slump", kram <33
    annamariaa

    Jamie - En blogg för bokugglor    •  

    Den här hoppas jag läsa riktigt snart, för den verkar så bra! :)

    Svar: Den var super. Kram
    annamariaa

    MissMagic    •  

    Denna bok låter väldigt lik John Greens Paper towns. Stämmer det? Låter mysig och intressant i vilket fall :)

    Svar: Nja, i upplägget är dom nog ganska lika men i själva tonen på boken skulle jag inte jämföra dom. Paper towns tycker jag känns lite gråare och typ tråkigare? Kram
    annamariaa

    Lena    •  

    Jag måste läsa denna! Har kollat på den flera gånger men lovat mig själv att inte köpa allt för många böcker i år för jag ska ju faktiskt hinna läsa dem också :D Men den verkar superbra!

    Svar: Den var super bra, men det är inte lätt att hinna läsa alla böcker man vill haha. Kram
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s