• milk and honey av rupi kaur

     
    i do not want to have you
    to fill the empty parts of me
    i want to be full on my own

    i want to fill so complete
    i could light a whole city
    and then
    i want to have you
    cause the two of
    us combined
    could set
    it on fire
     
    Titel: milk and honey
    Författare: Rupi Kaur
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: Diktsamling, ingen svensk översättning
    Handling:'milk and honey' is a collection of poetry and prose about survival. About the experience of violence, abuse, love, loss, and femininity. It is split into four chapters, and each chapter serves a different purpose. Deals with a different pain. Heals a different heartache. 'milk and honey' takes readers through a journey of the most bitter moments in life and finds sweetness in them because there is sweetness everywhere if you are just willing to look.
    Utgivningsår: 2014
    Sidor: 204 sidor
    Förlag:Createspace
    Omslag: Fint och enkelt, passar boken. Dock är själva matrialet lite dumt för dam och sånt fastnar på det.
    Betyg: 5/5 
     
    När jag läste en del dikter i denna boken kände jag bara, det är så här ord ska användas. Superfint, ärligt och ljuvligt språk. Rupi Kaur använder inga supersvåra ord eller massor av metaforer, utan det känns som om dikterna kommer ifrån hjärtat. Själva berättarösten i boken är väldigt fin och behaglig om det make sense. En del av dikterna (särkilt i första och tredje kapitlet) handlar tex. om våldtäkt och andra fruktansvärda saker, triggervarning för våldtäkt och misshandel alltså. Dikterna berörde mig mycket och jag är lite ledsen över att boken är slut. Men jag kommer 100% läsa om denna boken flera gånger. Särskilt dikterna som handlade "att läka" tyckte jag var bra och av dom fick man även en liten självförtroende boost. Dikterna är väldigt korta och ibland är dom bara tre rader långa, men jag som tycker långa dikter är lite jobbiga gillade det. Det finns även fina illustrationer innuti boken som jag tyckte förhöde läsupplevelsen mycket. Även om du inte gillar dikter tycker jag iallefall du ska följa Rupi Kaur (@rupikaur_) på instagram där hon postar en del dikter och utdrag ifrån sin bok eftersom hon skriver superfint. 
     
     


    Vargnatts bokhylla    •  

    Den här ska jag absolut kolla upp!

    Svar: Gör det, kram <33
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s