• Fire Colour One av Jenny Valentine

     
    “Haven’t you worked it out yet?” Margot asked him.
    “What?”
    “Life’s big secret. If a thing’s not dangerous, it’s hardly worth doing.” 
     
    Titel: Fire Colour One 
    Författare: Jenny Valentine 
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: Standalone, ungdomsroman, ingen svensk översättning 
    Handling: A teenage girl will soon discover, there are some things which burn even brighter than fire. Iris’s father Ernest is at the end of his life. Her best friend Thurston seems like a distant memory to her. Her mother has declared war. She means to get her hands on Ernest’s priceless art collection so that she can afford to live the high life. But Ernest has other ideas. There are things he wants Iris to know. Things he can tell her and things that must wait till he’s gone. What she does after that is up to her. 
    Utgivningsår: 2015 
    Sidor: 256 sidor 
    Förlag: HarperCollins
    Omslag: Jag tycker det är jätte snyggt, väldigt enkelt och färgfullt vilket jag gillar. Omslaget var typ en enda anledningen till att jag lånade den ifrån bibloteket. 
    Betyg: 3.5/5 
     
    Den här boken saknade helt någon plot, men det gör inte så mycket tycker jag. Den är ganska kort och jag läste ut den på en kväll. Den är tillräkligt bra för att man ska förtsätta läsa helt enkelt. Jag tyckte att Iris, huvudpersnen var bra, om en lite gnällig. Iris är även pyroman vilket jag tyckte var väldigt intressant att läsa om. Iris mamma tyckte jag dock var en ensidig karaktär och jag förståd inte alla hennes motiveringar, hon var mest där för att vara ond liksom. Positiva grejer med boken var att den var väldigt lättläst, språket var bra och den har ingen romans, utan boken fokuserar bara på kärleken mellan familjen och kärleken till vänner. Jag grät jätte mycket på slutet och jag gillar att boken inte försöket dölja att Iris pappa kommer att dö, man vet vad som kommer att hända från första sidan men ändå kan man inte låta bli att hoppas. Jag kan rekomendera den om man är särskilt intresserad av konst eller om man vill läsa något snabbt och bra. 


    MissMagic    •  

    Håller med om omslaget. Superfint verkligen! :) Låter som en lättläst och bra bok. :)

    Svar: Omslaget ÄR så fint. Bra att du håller med, kram <33
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s