• Tordyvel flyger i skymningen av Maria Gripe

     
    Vi vet alldeles för lite om varandras ensamheter
     
    Titel: Tordyvel flyger i skymningen
    Författare: Maria Gripe 
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: Standalone, undoms mystik (??) 
    Handling: Tordyveln flyger i skymningen inleds med att en tordyvel flyger in i ögat på en truckförare, tåget blir försenat med tre minuter och tjugoåtta sekunder vilket medför att tre tonåringar börjar smyga på en hemlighetsfull roddare. De lockas i väg till Selanderska gården, som en av dem tycker sig ha sett i en dröm. Det förflutna börjar styra det närvarande och flera tider upplevs samtidigt.

    Vem är den gamla damen som vill spela schack i telefon? Hur ska man tyda viskningarna i Jonas Berglunds bandspelare? Finns den tretusenåriga egyptiska gravstatyn kvar - och i så fall var? Har den märkliga blå blomman ett eget liv? Vad är det som påverkar historiens gång? Slumpen, viljan eller något annat?
    Utgivningsår: 1978, (den släppted först som ett radio program 1976)
    Sidor: 288 sidor 
    Förlag: Bonnier Carlsen
    Omslag: Nu syns ju inte omslaget på bilden men det var ok. Mest blått och 
    Betyg: 5/5 
     
    Jag läste denna boken som liten men kom inte ihåg någonting av den, förutom att den var läskig. Jag har velat läsa om den flera sommrar i rad och nu gjorde jag äntligen det. Och jag kan fortförande säga att jag tycker den är kuslig. Mitt hjärta slog lite snabbare i en del delar av boken, det var en lite gendomlig (menar det på det posetivaste sättet som finns) atmosfär överallting i boken. Jag blir också imponerad av hur otroligt smart historien är och hur många trådar som finns invävda i en enda historia. I början blev jag lite irriterad på Annika, en av huvudkaraktärerna. Hon var lite för gnällig i början av boken, men hon utveckldes under historiens gång och i slutet tyckte jag mycket om henne. I slutet pratade Annika även mycket om jämstäldhet vilket var ett stort plus. Slutet kan jag säga att blev lite besviken på dock, jag hade kanske väntat mig en lite bättre lösning, men på ett sätt är det även realistiskt (så längt som det går med en bok med övernaturliga inslag). Men jag har redan planerat in en en omläsning av denna boken nästa sommar. Så mycket gillar jag den. Jag vet att Modernista ska ge ut nyutgåvor av en del av Maria Gripes böcker som ser jätte fina ut, hoppas att dom planerar att ge ut Tordyvel flyger i skymningen också. 
     
     


    Emelie Karlsson    •  

    Vilken fin bild!!!!

    Svar: Åhh tack så mycket <33 Kram
    annamariaa

    Anonym    •  

    Maria Gripe, och särskilt Tordyveln flyger i skymningen är en stor inspirationskälla för mej som författare. Får väl erkänna att min bok är influerad av henne. Den heter "Spökflickan-Sagan om Maria och Viktoria". https://www.solentro.se/publish/sinderella-cecilia/sp%C3%B6kflickan-sagan-om-maria-och-viktoria

    Svar: vad kul!
    anna










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s