• Harry Potter and the Prisoner of Azkaban

    sidenote: hur söta är inte mina strumpor? 
     
    I solemnly swear that I am up to no good.
     
    Titel: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban 
    Författare: JK Rowling 
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: Harry Potter #3/7, Fantasy, Harry Potter och Fången ifrån Azkaban.
    Handling: Harry Potter is lucky to reach the age of thirteen, since he has already survived the murderous attacks of the feared Dark Lord on more than one occasion. But his hopes for a quiet term concentrating on Quidditch are dashed when a maniacal mass-murderer escapes from Azkaban, pursued by the soul-sucking Dementors who guard the prison. It's assumed that Hogwarts is the safest place for Harry to be. But is it a coincidence that he can feel eyes watching him in the dark, and should he be taking Professor Trelawney's ghoulish predictions seriously?
    Utgivningsår: 1999
    Sidor: 462 sidor 
    Förlag: Bloomsbury Childrens Books
    Omslag: Jätte fint. Älskar patronusen och färgerna.
    Betyg: 10/5
     
    Okej. dett kommer vara ett rant inlägg om Harry Potter and the Prisoner of Azkaban. Jag kommer spoila boken så om du har läst boken rEKOMENDERAR JAG DIG ATT DU GÖR DET. Men om du ännu inte har läst Harry Potter så behöver du nog inte mer press hehe. 
     
    Iallefall, jag vill börja med att prata (skriva) om Lupin. Han är den snällaste ever. Trots att han har haft det så sjukt jobbigt i sitt liv (han blev varulv, trodde att två av hans bästa vänner dog och att en av hans bästa vänner mördade dom) så är han ändå snäll och är en superbra lärare (han mobbar inte sina elever, hint hint Snape). Jag älskar Lupin. Jag tycker det är lite synd att vi inte få se så jätte mycket av honom i dom övriga böckerna. Förövrigt så är The Marauders något av det bästa jag vet. Alltså om det skulle komma ut en bok om dom (vilket typ aldrig kommer hända) så skulle jag smälla av. Deras gruppdynamik och historia är något som jag är väldigt fashinerad av. Jag grät tre gånger i boken på grund av dom.
    “I was hoping that Neville would assist me with the first stage of the operation,”  he (Lupin) said, “and I am sure he will perform it admirably.”
     
    Också Hermione är on point i denna boken (precis som hon är i alla böcker). Hon är självständig, tar ingen skit och bryr sig om sina vänner så mycket. Hon gör allt för att hjälpa Hagrid när hans hippogriff har blivit anmäld. Hon slår även Malfoy när han är elak vilket är nice (trots att jag är emot våld hehe). Även Ron är super gullig (även om han är lite sur ibland) och hjälper Hagrid väldigt mycket. Och Harry är så sarkastisk vilket jag älskar <333:
    “Sure you can manage that broom, Potter?" said a cold, drawling voice.
    Draco Malfoy had arrived for a closer look, Crabbe and Goyle right behind him.
    "Yeah, reckon so," said Harry casually.
    "Got plenty of special features, hasn't it?" said Malfoy, eyes glittering maliciously. "Shame it doesn't come with a parachute - in case you get too near a Dementor."
    Crabbe and Goyle sniggered.
    "Pity you can't attach an extra arm to yours, Malfoy," said Harry. "Then it could catch the Snitch for you.”
     
    Leats talk about Wood. Han är så fokuserad på att vinna Quidditch tuneringen. Han är så himla rolig, typ detta som han säger:
    "Bad news, Harry. I've just been to see Professor McGonagall about the Firebolt. She – er, got a bit shirty with me. Told me I'd got my priorities wrong. Seemed to think I cared more about winning the Cup than I do about staying alive. Just because I told her I didn't care if it threw you off, as long as you caught the Snitch first."
     
    När Ron ringer Dursley på telefoner, hahah den scenen är så rolig. Jag tycker också detta är guld:
    “I'll fix it up with Mum and Dad, then I'll call you. I know how to use a fellytone now—"
    "A telephone, Ron," said Hermione. "Honestly, you should take Muggle Studies next year...”
     
    Dessutom får man se lite av Cedric Diggory i denna boken. Han är Sökare för Hufflepuff (mitt elevhem :DD) och när massor av dementorer kommer in på planen så fångar han Kvicken medans Harry svimmar. Han ber då Madam Hooch om att dom ska köra en ny match och ber om ursäkt <3333
     


    Elvira    •  

    Alltsååååå <3333 blev så sugen på att läsa den nu. Och ELLER HUR EN BOK OM THE MARAUDERS SKULLE VARA BÄSTA EVER. Eller en film. Finns lite fan klipp på Youtube som jag kollar ibland och blir alltid så bitter över att det inte finns någon bok ........!

    Svar: Bitterheten över att det inte finns mer information om marauders är stor. VILL SÅ GÄRNA VETA MER OM DOM GAHHHH
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s